Biak en Ambon! - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Hanneke Beune - WaarBenJij.nu Biak en Ambon! - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Hanneke Beune - WaarBenJij.nu

Biak en Ambon!

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

22 Augustus 2017 | Indonesië, Ambon

Hey Luitjes..

Het Spijt me dat ik zo’n ontiegelijk lang verhaal heb geschreven en zo dom ben geweest om er niet aan te denken dat die laptop van Sonya beter is dan de mijne en dus gewoon mijn hotspot kan gebruiken voor internet.. OEPS :D:D:D Neem me niet kwalijk lieve mensen..
Toen ik op de ferry zat naar Numfor heb ik kapitein leren kennen.. Hij stelde voor als ik naar Biak wilde een ander eiland ik gratis met de ferry mee kon met hem.
7-8 Ik ben op het aanbod van Januar de kapitein ingegaan en mee gegaan naar Biak. Ben al 3 weken hier in Manokwari en er wel een beetje uitgekeken. De dingen die ik wil zien kun je alleen met auto bereiken. Mijn vrienden hebben alleen scooter en degene met auto zijn overdag werken.. Dus ja hoor ik hub in me eentje naar Biak! Super chille trip van 13u! Vooral me eigen veel voorgesteld aan iedereen en veel gekletst met de gene die dan engels kunnen en ja ik kan ook steeds beter Indonesisch praten ;) hahahaha doe mijn best zullen we maar zeggen. Toen ik wilde gaan slapen mocht ik In de kamer van Januar slapen en hij ging bij de crew liggen. Voelde me echt bezwaard maar heb 3x gezegd dat t niet hoefde en ik ook wel op de grond kon slapen maar hij stond erop. Na al dat geluid van de boot toch in slaap kunnen vallen Om 6u wakker want we waren er bijna.
8-8 Nou ja aangekomen dus he. Maar dat snap je zelf ook wel als ik de nacht vaar.. Maja. Sonya had dus een kennis gebeld die me zou ophalen. Karel stond netjes te wachten en was zelfs te vroeg! Wow dat zijn we niet gewend hiero! Bravo! ;) Hij vroeg waar ik ging slapen. Ik ging er van uit dat ik bij hem kon blijven tukken maar nee… Ik aan Januar vragen of hij iemand wist. Tante Inge vond het wel gezellig als ik kwam. Karel kende haar ook dus daar heen gegaan. Tante inge (Noem haar tante want dat zeggen ze hier als meer respect voor iemand ik ben ook altijd kaka Hanna) tante Inge is een vrouw van 70jaar en woont daar met haar zoon van 42 en haar kleinzoon van 14 jaar. Garvin de kleinzoon heeft me in de middag meegenomen op de scotter naar wat strandjes en mangrove. Super lieve jongen. Hij praat volop tegen me niet verlegen echt leuk geselslag! Moest beetje aan Benthe en Jurre denken hoe hun op die leeftijd waren. Toch anders dan de mensen hier hoe ze opgroeien en dingen mee krijgen. Leuk om de verschillen zo te zien. Ow Tante Inge spreekt Nederlands! Ze heeft Familie in Nederland en geeft ook les in Biak aan mensen voor ned te leren. Lachen he. Wel raar om Nederlands te praten. Ik doe elke zo veel moeite om Indonesisch te leren en hopen dat ze mijn engels snappen en kan nu gewoon Ned lullen. Ook haar vriendin die in de avond langs kwam kon goed Ned en Garvin is goed in engels dus leuk gezeldschap!
9-8 Garvin moest naar school dus ben met Karel naar de east coast gegaan in de ochtend. Hadden helaas niet veel tijd want moest die middag wee de ferry hebben terug naar Manokwwari. Ja je zult wel denken WTF gaat Hanneke voor 1,5 op en neer naar een eiland wat in totaal 26u reizen is.. Tja toch leuk ff weg! Nieuwe mensen leren kennen contacten op doen voor wie weet in de toekomst! Karel heeft me mooie plekjes laten zien wat me echt besefte dat ik heel graag terug wil om er 2 weken te blijven! In het weekend met de auto rond gaan en nog naar andere kleine eilandjes daaro.. Tante Inge vroeg ook aah Hanneke blijf nog ff wat langer! Ze had al hele plannen voor me. Weet je dat het echt mijn hart raakt hoe mensen hier zijn! Deze vrouw is 70 jaar en ontvangt mij met open armen terwijl ze mij niet eens kent. Geeft me onderdak eten en liefde. Wilt me alles laten zien laat me al haar vrienden kennen helpt waar ze me kan helpen. Is geïnteresseerd in mijn verhaal mijn leven. Ze heeft me ook verteld hoe haar leven is en dat ze al 3x in Ned is geweest enzo. Hoe ze dingen ervaart en over denkt. Toch mooi he om dit zo te kunnen doen! Wij Nederlanders zijn vaak toch maar stugge mensen vind ik. IK had het er zelf best moeite mee om van Brabant naar Haarlen (het noorden) te gaan. In brabant zijn mensen toch meer open vind ik. Moest echt ff me weg vinden daar. Uiteindelijk ook wel weer goed gekomen want vind Haarlem nu echt geweldig en heb veel vrienden daar nu. Maar hier maakt het niet uit waar je bent. Het komt ook wel beetje dat ik een toerist ben en mensen dat erg leuk vinden! Elke keer als ik ergens rond rij voel ik me de koningin! Wordt overal na geroepen, door kinderen maar ook door oudere mensen! Ze vinden me allemaal heel mooi! Ooral die neus vn me doet wonderen bedankt hoor familie Beune ;) Hahahaha Ik voel me echt vet lelijk ben dik geworden me haar is mega droog heb wallen.. Maja ik ben anders en dus heel mooi! Dank u dank u wel! Ik moest om 4u weer op e boot zijn om terug te gaan.. Jammer maar super blij met deze ervaring en nieuwe vrienden. Op de boot was Januar er helaas niet bij. Zijn moeder had een beroerte gehad en de dag dat we naar Biak gingen lag ze al 3 dagen in coma. Dezelfde ochtend had hij te horen gekregen dat ze overleden was..Dus erg spijtig.. Hij had doorgegeven dat ik weer mee zou varen en gratis weer mee mocht. Nou iedereen was al in kennis gesteld hoor. Bij de poort van de haven vroegen ze ticket ik zei dat ik de vriend was van Januar en zeiden gelijk ow sorry! Voor de boot stond de politie al op me te wachten om me te begeleiden. Wow zo lief weer allemaal! Mijn hart zit echt vol van liefde van de mensen hiero! De nieuwe kapitein leren kennen, Teddy. Hij kon helaas niet goed engels maar met mijn Indo kwamen we best ver. Buiten op het dek nog wat militairen leren kennen en de crew kende me nog! Heb met Teddy film gekeken en daarna nog met de crew karaoke gezongen. Nou ja ik niet want wil liever niet dat het schip zinkt.. Ik mocht ook van Teddy in zijn bed slapen hij sliep wel in dezelfde kamer op de grond want bij de crew met dat gezang konden hij natuurlijk niet pitten.
10-8 In de morgen weer aangekomen in Manokwari. We zouden in de middag naar Sorong gaan maar dat ging weer niet door. Geen ticket geboekt. De vriend van Sonya zou dat regelen voor ons maar noppes.. Had stiekum al beetje zo iets verwacht. Ben opgehaald door Patrick een neefje en naar het huis gegaan waar de bruiloft de vorige x van was. Daar deze paar dagen geschreven en film gekeken, bath genomen, slapen en eten. Lang geleden dat ik tijd voor mezelf heb gehad. Volg meestal iedereen of bel vrienden op.. Dus prima zo. In de middag met Sonya en Jon naar de airport om een tikcet te boeken voor morgen..
afgelopen dagen met vrienden rond gehangen en gewacht tot er een ticket werd geboekt. Het probleem ligt niet bij het ticket maar in Raja zelf. Asl ik daar met de boot naar het eiland wil wat dus de topper schijnt te zijn betaal je 800,- euro hiervoor. ja geen leugen! Het is een beschermd natuur gebied en hebben de prijzen belachelijk gemaakt. We wachten er dus op dat er meerdere mensen gaan zodat de kosten gedeeld kunnen worden.. maja dat is dus wachten wachten wachten...
13-8 Ben ik ziek geworden dus heb heel de dag op bed gelegen. Ik was gelukkig al 1 nacht ergens anders aan het slapen omdat ik in dat andere huis dus hele tijd nachtmerries had. En geen kant op kon. Nu verbleef ik bij een cafe waar allemaal jongen wonen met scooter en is ook dichterbij mijn vrienden dus stuk beter. Met die jongens heb ik 4 films gekeken die dag op de tv hahahaha. Heerlijk zo'n dagje! Ook al ben ik ziek kan ik zo'n rust dag goed gebruiken!
14-8 Met Sonja afgesproken dat ik maar terug naar Ambon ga. Om te kijken dat ik wat voor haar kan betekenen met haar cafe..
16-8 Ik Had in de middag een vlucht naar Sorong van uit van daar naar Ambon. Niet heel chill om ziek te reizen maar ging gelukkig al stuk beter. In Ambon was iedereen weer blij mij te zien. Ben met Antoni de driver naar een winkel centrum geweest omdat ik nieuwe kleren wilde kopen. Het regent nog steeds hier en voelt echt beetje aan als in nederland soms. Okay alleen het weer soms.. Zodra de zon gaat schijnen is het gelijk mega warm..
17-8 Ben ik met wat meiden en jongens naar het strand geweest en naar een rivier.. Heb sommige van hun gisteren leren kennen allemaal wel weer jong rond 21 maar super lief. Leuk om hier ook met mensen rond te kunnen hangen. 2
Deze dag is de viering ook van onafhankelijkheidsdag van Indonesie. Nederland heeft 300 jaar in indonesie een koloniale bezetting gehad, Sinds 1945. Nederland erkende pas in 2005 dat Nederland 17 aug 1945 accepteerd als de datum van de onafhankelijkheid van Indonesie. Elk jaar wordt dit gevierd en bereiden dorpen en steden zich voor. Er zijn sportwedstrijden, optochten met wagen (carnaval zoals wij kennen) gratis concerten en de scholen macheren met hun fanfares. Op de dag zelf gaat het er allemaal om van het hijsen van de vlag om 10u. De president en vice-president leiden de ceremonie en worden bijgewoond door de militairen, hun families, de familie van de vorige president, het kabinet, diplomatieke corpsen en geeerde gasten. Dus een erg belangrijke dag. Ik kon ook gaan kijken maar snap toch niet wat ze zeggen en de stad vanuit hier is niet zo dichtbij.. Als ik geen scooter of auto heb is het moeilijk om er te komen voor me. Omdat het openbaar vervoer ook niet zo geweldig is... Vandaar dat ik met vrienden ben weggegaan.
18-8 Ben ik door Edi opgehaald om een dag mee te trainen in het leger. Kon deze fotos niet online plaatsen helaas.. Ik heb hem in een eet tentje leren kennen en omdat zijn engels wel goed hadden we telefoonnummers verwisseld. Hij had me een keer uitgenodigd voor schiet oefenen maar hier in huis zeiden ze dat het echt niet kon en dat ik hem in gevaar kon brnegen om dat te accepteren. In Manokwari heb ik het aan mijn andere militaire vrienden gevraagd en die zeiden ja als je uniform draagt is het geen probleem dus okay! Ik hou wel van die actie! Ik heb in zijn huis zijn uniform aangedaan en daarna door gereden op de scooter naar een ander terrein. De militairen hier leven in hun basis maar ze hebben hier verschillende kampen.. Wel grappig normaal iedereen heeeeej blanke! mister! maar nu waren ze stil omdat ik in uniform was hahahhaa... Niemand durfde een selfie te vragen met me, ok de militairen van me eigen team wel maar de rest niet. Heerlijk joh die rust hahahaha... Ok terug komend op mijn verhaal op de basis koffie gedronken en omdat we lang moetsen wachten mocht ik ook schiet oefening doen.. Vet! Zon soort huis waar hij dan blikjes in heeft gezet ik van kamer naar kamer moet lopen en het doel moet vinden en neer schieten. Mijn schietkunsten waren niet geweldig maar wel echt heel gaaf! Waarom ben ik toch niet gewoon bij het leger gegaan dacht ik zelf.. Nee kapster daar heb je veel aan.. hahaha omg.. Ah ja keuzes zijn keuzes en het verleden kun je niet veranderen.. Dus genieten van het heden wat er komen gaat zullen we maar zeggen! Heb geschoten met luchtdruk niet met kogels, mocht wel maar laat me eerst dit maar proberen :) Daarna was zijn squad klaar om te gaan. Met zijn grote bak naar het oerwoud gereden en daar moeten hiken. Ze gingen punten controleren, voor de volgende trekking die ze hadden. Hike was niet te zwaar maar het regende wat het bos meer op ijsschaatsen leek dan hiken. Gleed vet vaak uit. Moet je voorstellen omhoog klimmen in modden geen grip natuurlijk met je voeten en als je naar beneden loopt kun je beter glijden op je voeten als schaatsen zodat je niet omvalt.. Enorm gelachen wel! In de pauze had zijn squad geen eten bij.. Hun moeten overleven in het oerwoud als ze niks hebben. Er waren cassave planten die ze gingen bbq en kokosnoten voor drinken en eten. Wij hadden gewoon lekker kip sate en rijst meegenomen. :) Omdat de bbq lang duurde heb ik gelijk vecht les gekregen door Edi. Hij is ook master in veel vechtsporten. Ik wil graag leren me zelf beter te verdedigen dus komt mooi uit. Heb wat taekwondo geleerd die dag. Nou kom maar op wil nu alleen maar en meer leren! Krijg weer vet energie ervan om zo lekker bezig te zijn. Ben hier echt vaak moe.. Maar dat omdat ik de hele dag niet veel doe. Mis zelfs gewoon werk hier.. Om je dag op te vullen en bezig te zijn met iets.. Na de lunch verder hiken en hij wilde me een waterval laten zien. Nou na 3 rondjes gelopen te hebben niet gevonden. Wel een rivier overgestoken.. Ja idd gewoon met je tas op je hoofd en tot je borst door het koude water heen hiken. ow zullen we maar gelijk onze kleren schoonmaken dan. Na dat vechten zagen we eruit man niet te geloven. Geen waterval gevonden maar wel een onwijs gave dag gehad en enorm genoten! Nog bij edi gedoucht en in zijn huis gechilled. In de avond heeft Andy ( die jongen die ik op de markt heb leren kennen de eerste keer toen ik in Ambon aankwam) mij opgehaald met de auto het regende nog steeds en wilde me eigen kleren niet nat laten regenen op de scooter. Hij moest nog eten dus met hem meegegaan en daarna zijn we in de avond naar de hot water gegaan. Heerlijk dat water ook al stonk het naar pis! Jatsidarry! echt te vies voor worden maja goed voor de weerstand en thuis maar een heeeel goed bad nemen! Top daggie!!!!
19-8 Ben ik met Andy (Ibo) naar een strand gereden Pantai vertaling strand) Santa. Mooi strand maar het weer zat weer is niet mee.. ah ja.. de visserman kwam aan en had een blauwe marlijn gevangen. wow wat een beest. en je raad nooit hoe... met een vlieger! Ze doen aan de vlieger aas, laten de vlieger los vanuit de boot. De boot vaart redelijk snel en dus ook het aas dat onderaan de vlieger hangt raast door het water. En hap! Nou dan is het gevecht begonnen! Bijzondere manier toch! Heb die avond no met Andy gegeten en verder gechilled. Heb die nacht in een hotel geslapen trouwens. Even rust voor mezelf, hete douch en chill bed. Wat een luxe ineens maar vooral die douche heb er te vaak te lang ondergestaan! Wat mis ik dat zeg! Mama zal er rekening mee houden dat je kosten niet te hoog worden hoor van het water als ik terug ben :)
20-8 Geen idee eik meer.. Ja op bed gelegen in het hotel en pas om 1u uitgecheckt! hihi En thuis aangekomen... Sonya was terug! Die was nog in Manokwarie gebleven toch om dingen af te handelen. Tja wat doe ik op zondag niet veel. Heb eik heel de dag met Andy gekletst bij mij thuis.. Sonya moest dingen regelen.. Die avond wel met Sonja, Antoni (de driver) en Eki wat gaan eten in de stad en een drankje gedaan. Ff gezelllig weg!
21-8 Ben maar weer is met hardlopen begonnen! Mijn conditie gaat snel achteruit als ik niet blijf trainen! Heb maar gelijk een rondje gelopen om het vliegveld. Mijn strava (ren app) werkte niet meer geen idee waarom dus na hardlopen gelijk weer op nieuw gedownload. Weet nu alleen dus niet mijn tijd, snelheid en km.. Maja. Aan de zijkant van de weg was er nog een kitten die zat te miauwen. Ik erheen gekeken of ik haar moeder of broertjes en zusjes zag maar niks... OMG zo zielig! Ik opgetild en kroop gelijk in me nek.. Zo extreem lief beestje! Maja kan het niet meenemen ook al zou ik het wel echt gezellig vinden! Maybe moet ik de volgende dag toch even gaan kijken nog! Want ik zette het terug in de berm en toen rende het achter me aan. Hart verscheurend! Maja nog maar een keer terug gezet en wegerend met tranen in me ogen. Einde van de dag wilde Sonya naar een man om te kijken voor een tattoo okay ik ga wel mee! Nou ze heeft nu nieuwe erbij! En ja ik heb niks! Wees maar niet bang!
22-8 Dat is vandaag! Heel de morgen er over gedaan om dit te typen want anders hebben jullie volgende keer weer een mega lang verhaal! Dus moet er even rekening mee houden he...
hoop dat jullie weer genoten hebben van mijn dagen hier in Indonesia!
1 ding is zeker 30 okt zet ik weer voet op Nederlandse bodum!

  • 22 Augustus 2017 - 10:02

    Floortje:

    Kijk sissie, dit is much better!
    Ik vind t zo knap wat je allemaal doet. Wij zijn echt zo het tegenovergestelde van elkaar.
    Erg leuk om je te volgen met je verhalen en mooi te lezen hoe dingen je raken. Wat dat betreft is Nederland idd een raar land soms.
    Ik zie je de 30e!

  • 22 Augustus 2017 - 13:23

    Anita:

    het valt me op dat je dar ook al van thuis spreekt
    Blij zijn als ik je weer in me armen kan nemen op schiphol
    dikke kus

  • 22 Augustus 2017 - 22:09

    Pa:

    Zo zo, nog wat geschiedenislessen erbij. Jij hoort dus bij de bezetter van een grijs verleden?
    Maar dit verhaal is inderdaad beter leesbaar. Nog veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 63357

Voorgaande reizen:

15 December 2012 - 14 April 2013

Oostenrijk

30 Augustus 2011 - 13 September 2011

Bali

29 September 2010 - 30 November -0001

Backpack time!

Landen bezocht: