End off Sumatra :( - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Hanneke Beune - WaarBenJij.nu End off Sumatra :( - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Hanneke Beune - WaarBenJij.nu

End off Sumatra :(

Door: hanneke beune

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

09 Oktober 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

26-9-2016 Van Bugittinggi op weg naar Parapat. Om 5.30u ging de wekker voor het ontbijt en om 6.30u de weg naar Padang waar ik mijn paspoort moest ophalen voor mijn verlenging van me visa. Allemaal gelukt gelukkig en terug naar Yani homestay waar ik mijn tas had laten liggen. Gido was daar al. Met Alan een jongen van daar naar een chille plek op de rotsen met uitzicht op zee een drankje gaan drinken. Er kwamen na 15 min 4 lokalen studenten aan van de marine school. Die wilde graag engels leren dus Alan vertelde hoe ze wat moesten zeggen tegen ons en hij vertaalde ook weer wat wij terug zeiden hahahha. Wel goed van die kids ze krijgen maar 4u engels per week wat niet genoeg is voor ze helaas. We werden als bedankje op de scooter terug naar Yani’s gebracht! :D Vet chill! Ben echt lui geworden hiero. Mis mijn sporten echt vet erg heb t idee dat ik met de dag dikker wordt.. nou ja minder gespierd.. Maja te warm om te veel te doen. Die middag met de auto naar het vliegveld gebracht en een vlucht van een uurtje gehad naar Medan. Daar weer 30 min gewacht om met de mini bus weer naar Parapat te gaan. Op de luchthaven ging ik even wat info vragen over de reis duur van de bus waar een politie mannetje eten kreeg en zei dat ik mee mocht eten. Na 3x te weigeren toch maar meegegeten wat iedereen helemaal geweldig vond en ik weer op de ene naar de andere foto moest. Met de politie, militairen en mannetjes van de bus organisatie. We kwamen om 2u uiteindelijk aan dus een lange en dure dag zo met dat reizen!
27-9-2016 Met lokaal busje naar de haven gegaan en daar met de boot naar Pulau Samosir het eiland in Lake toba. Eiland is 100km lang en 30km breed en heeft een hoogte van 505m. Je kunt dus niet even rond het eiland touren schijnt net zo groot als Singapore te zijn.. Bij Guesthouse Merlyn aangekomen waar ze nog een houten ouderwets huisje over hadden voor 100.000,- IDR per nacht met hete douche! Wat echt een kadootje is altijd! Die middag rondje gelopen en lekker in de hangmat gelegen en van de rust genoten! In de avond een spagetti pesto op wat wel weer lekker was na een maand pasta te eten. Moet wel zeggen dat ik mijn eigen kook kunsten mis. De groentes en het gezonde, ipv zo veel olie als ze hier gebruiken en alle suikers die ze overal bij gooien. Dan krijgen ze van ons een stroopwafel waar ze uiteindelijk over zeggen dat ze diabetes daar van krijgen omdat t zo zoet is! Mensen overlijden hier juist daar aan omdat hun zoveel suiker gebruiken… Maja prima meer stroopwafels voor ons! Jammie!!
28-9-2016 Wentelteefjes op als ontbijt op en daarna met de scooter rondgereden. Ja alweer een scooter ☺ nou ja dit was een half schakel scooter motor achtig iets. Ff wennen maar ging wel weer goed. Mooie uitzichten gehad alleen was alles echt heel droog. Er is namelijk al 6 maanden geen regen gevallen hiero op het eiland. Dus minder groen, het leek meer op oostenrijk alleen waren de bergen niet zo hoog. Of het gardameer Die avond bij jansen cafe 2 kroketten met friet op. Jammie!! Bij een ander cafe zou er een tradiotionele dans en muziek zijn dus ff gaan kijken. De mensen zijn hier vooral katholiek en hebben hun eigen taal batak. Dat zie je ook weer terug aan de vele honden in het dorp en de typische batak huisjes. De dans stelde echt niks voor, moest zelf ook een dansje mee doen. Echt heel leuk not…
29-9-2016 Om 6.10u weer eruit om nog even onder de warme douche te staan. Tosti op als ontbijt jaja ben weer helemaal verwesterd op t eiland. Echt lekker soms hoor! Weer met een mini busje onderweg naar …. Om daar weer over te stappen naar de volgende bus. Bij het laatste dorpje op het eiland stopte die, over een uur rijden we weer verder.. Ja joh zo gaat het echt altijd. Een reis van 4u duurt 5,5u en een reis van 10u duurt 12/13u.. Dus ja geen haast vooral. Bij cafetje maar wat gedronken en gevraagd voor de wc. Wel leuk weer door het hele huis heen om naar hun eigen wc te gaan nou ja franse wc. De weg vervolgd met de mini bus over de meest hobbelige weg tot nu toe met gaten in de weg, ravijn naast je en alleen maar afgebrande hellingen door de droogte. Waar ze zich niet eens druk over maken. Maar wel erg gevaarlijk is doordat als er verschuivingen gaan plaats vinden alles weg is omdat er geen bomen meer over zijn om het tegen te houden.. We zijn vervolgens over moeten stappen in een andere bus maar we mochten eerst nog even een uur wachten. Ja zo gaat t altijd, ze hebben niet zo veel met opschieten hiero. Maja t is vakantie dus we passen ons makkelijk aan. Rondje lopen wat eten en weer verder. De bus die voor 12 personen is gingen wij met 16 personen in… dus ipv met 3en zaten met 4e in een rij, half bij elkaar op schoot. GIdo zijn arm en schouder uit t raam om toch beetje meer plaats te hebben en bij mij een lokale vrouw die half op mijn schouder in slaap viel en dat voor 5u lang. Ja wij willen lokaal reizen omdat het goedkoop is. Okay ik wil dat en Gido past zich netjes aan, aan mij. Super lief! Na die rit weer overgestapt in een andere truck achterin gejumd waar we alle ruimte hadden en een chauffeur die lekker nou ja aso hard door reed. Bij het guesthouse friendschip aangekomen in ketambe gelijk alles geregeld voor de jungle tour en een vlucht van daar naar Banda Aceh. Want met de bus duurt het 12u en met het vliegtuig 1 uur. Ok komt nog wel vervoer bij en is dubbel zo duur maja dan pas ik me weer aan omdat Gido niet zo veel tijd heeft en we zo lekker wat besparen en okat eerlijk gezegd is het ook wel een stuk relaxter hoor! :D
3-9-2016 Jeeeeuh ready for the Jungle Trekking in gungung leuser! Om 8u opgestaan ontbetenen op naar de jungel! Ik was alleen met Gido en onze gids miss wadi. Al binnen een uur zagen we al oerang oetans! Met een baby as well! Wij zijn naar dit gedeelte gegaan omdat in gunung lauser je de apen gewoon eten kunt geven en ze dus echt een meter van je af zitten. Het toeristen gedeelte wat ik niet wardeer. In Ketambe leven ze nog lekker vrij in de jungel en moesten we dus ook echt zoeken in de bomen, op de grond naar voedsel en luisteren of we ze hoorde. Dat is de echte jungel denk ik zo. In de middag bij het kamp hebben we noodles gegeten en even in de rivier gespeeld :D IN de middag weer de de bergen in gegaan en ja hoor weer apen gespot! Echt geluk gehad dat we ze zagen! Alleen het lopen door de jungel is al zoo mooi! Het is zo groen, uitzichten die fantastisch zijn en ook andere kleine dieren die je tegen komt. Zoals een mier van 2 cm groot, een wandelende tak, een tor die zich oprolt die 3 cm zijn en zo nog veel meer. Bomen die vet groot zijn met lianen er om heen andere planten die tegen de bomen aan groeien pfff moeilijk te omschrijven als je het niet met je eigen ogen kunt zien.. Snap ook echt niet dat sommige mensen zeggen dat ze niet van reizen houden. Juist andere culturen zien, omgevingen en gewoontes maken mensen allemaal hetzelfde en laat jou persoonlijk op andere manieren naar mensen, culturen en plekken kijken. Denk echt dat het goed is voor iedereen. Ipv net als in Nederland met zijn regels en verwachtingen. Maja ook weer goed dat niet iedereen hetzelfde is… Even terug komend op mijn verhaal dan maar he… In de avond hebben we heerlijk kip met rijst en groentes gegeten bij het kamp en hebben we met kaarsjes lekker met elkaar gekletst onder het genot van een biertje en koekjes. De tent waar we in sliepen was gemaakt van doorzichtig plastic met de constructie van takken. We sliepen met zijn vieren in de tent op een matje. Ja heb dus niet veel geslapen op de grond maja thats jungel live zullen we maar zeggen.
1-10-2016 Heerlijk wakker worden op zon mooie plek! Tussen de bomen bij de rivier zo vredig echt super! Ons gelijk maar opgefrist in de rivier en daarna bananen pannenkoeken gekregen als ontbijt. We zijn met zijn 4en doorgetrokken naar het volgende kamp wat zich ongeveer 45min verder bevond bij de hot springs. Onzer porter liep met een backpack van 30 kilo ook mee door de jungel.. Een jongen van 21 echt bizar maja daardoor had die wel spieren ;) :P Bij de hotsprings aangekomen waren er nog meer mensen. Dus ook wel weer gezellig om even andere mensen te zien en leren te kennen. Zijn bijna gelijk in dehot springs gedoken nadat we onze spullen bij het kamp hebben gelegd. Daarna geluncht en mis Wadi vroeg of wij het goed vonden dat onze porter de trekking mocht gaan doen met ons zodat hij aan zijn engels kon werken en omdat hij ook een guide wilde worden. Dus je waarom niet. Gido zag in de verre verte iets oranjes in de boom zitten en nadat we dat hadden gezegd sprintte onze porter door het oerwoud die kant op. Hahahha hij was zo enthousiast dat die ons bijna vergat. Wel leuk natuurlijk want de meeste guides hebben al zoveel apen gezien en zijn echt niet meer enthousiast. Dus vonden het vet grappig! Hij was helemaal blij! Het was ook nog een mannetjes oerang oetan wat heb nog gaver maakte. Die zijn weer groter dan de vrouwtjes natuurlijk en deze had vet lang haar.Mooi om te zien hoe die beesten zo leven en van boom naar boom gaan. Die middag nog lekker omhoog, omlaag, kris kras door het oerwoud gelopen en veel mooie dingen gezien. Terug bij het kamp weer de hot springs in gegaan en gewacht tot het eten klaar was. Weer lekker gegeten en een super chille dag gehad. Er was een jongen uit canada met zijn guide en porter waar we gezellig mee gekletst hebben en tegen 21.30u ging Gido al naar bed. Ik ben nog buiten blijven zitten want had niet zo veel zin om te gaan liggen op de grond. Na wat kaart spelletjes en gelach zijn we rond 23u weer met paar mensen de hot spring in gegaan. Echt super lekker! Buiten was t pikken donker en dan zit je in de hotspring sterren boven je jungel geluiden om je heen, jungeljuice drinken, marihuana erbij ja hun versie ;) (sorry mama) Hahaha merkte er niks van maar zo ontspannen! Hebben wel tot ongeveer 3u daar gezeten en had het idee dat ik echt nog maar een half uurtje lag te slapen dat het alweer licht werd. Uiteindelijk maar 2 u geslapen die nacht maar ja als je dan toch op zon locatie bent kun je beter het ook helemaal van nemen of niet dan!
2-10-2016 Alweer de laatste dag voordat e terug zouden gaan naar het guesthouse. Omdat we al zoveel apen hadden gezien stelde Gido voor om naar de waterval te gaan dus zijn we daar heen geklommen. Ook al veel gezien maar blijft mooi een waterval! Vanuit daar weer gehiked door het oerwoud en bij het kamp aangekomen weer de hotsprings ingegaan. Waar we ook onze lunch geserveerd kregen. Super chill dat ze het daar kwamen brengen naar ons. Die middag eigenlijk geen oerang oetans gezien. Wel andere apen waar ik geen idee meer van heb hoe ze heten en zon toekan met dubbele snavel.. JA vraag me niet hoe die heet :D mevrouw vergeet meniet ben ik soms hoor wantheb t denk ik alwer 3x gevraagd als het niet meer is… Ow en nog iets wat vet chill was, er waren gewoon geen muggen in de jungel! Eindelijk even niet gebeten worden me benen en armen zitten echt helemaal onder met wondjes van het krabben namelijk. Ja ik moet eraf blijven maar t is zo vervelend.. Toen we bij het guesthouse aan kwamen hebben we even heerlijk ontspannen want was echt gesloopt. Die avond zouden we een feestje hebben omdat Raul de dag erna met ons naar de airport zou gaan en hij er bijna aan maand heeft gezeten dus veel leuke contacten had opgedaan met de lokale jongens daar. Ook een meisje uit Australie zat er al een maand maar die had een relatie met een jongen daaro. Na wat gegeten te hebben zijn we met zijn alle bij het kampvuur gaan zitten, hadden 2 grote boxen met muziek aan staan en na wat bier en jungel juice kwam het feestje lekker op gang en hebben we tot in de laten uren staan dansen. Echt een top afsluiting na geweldige dagen gehad te hebben. Vond t ergens wel jammer om te gaan want zou zo weer terug gaan om meer te hiken en te ontspannen bij de hotsprings. Maja aan alles komt een eind soms he.
3-10-2016 Na het ontbijt ow en belangrijker na het uitslapen, okay nog maar 5u geslapen dus nog niet veel ingehaald hahaha onze spullen gepakt en afscheid genomen van de geweldige mensen die we weer hebben mogen ontmoeten. De jongen uit Cananda mitchel was gisteren er ook nog bij en een David jongen uit USA ook. We zouden David weer zien in Pulau Weh en met mitchel hebben we fb uitgewisseld. Raul, Gido en ik met zijn door Ahmed de eigenaar naar de airport gebracht. Nou ja het was nog kleiner dan het gemeentehuis in haarlem ;) Daar zijn Gido en ik in een vliegtuig gestapt waar 12 mensen in paste. Wij gingen als laatste naar binnen omdat we eerst Raul nog een dikke knuffel moesten geven natuurlijk. Ow hij kwam uit Spanje.. Omdat we als laatste het vliegtuig in gingen zaten we helemaal achter in waardoor we been ruimte hadden waar je u tegen zegt. :D Het was een uurtje vliegen en heb eigenlijk de hele vlucht liggen slapen. Elke x als ik wakker werd een foto uit t raam gemaakt en weer verder tukken. Op de airport een jongen leren kennen uit Java die daar werkte waar we de taxi mee gedeeld hebben. In Banda Aceh aangekomen spullen gedropt en koffie gedronken. In elk stadje hebben ze weer hun eigen gerechten en drankjes. Deze koffie was de koffie die wij in Ned kennen met filter dus even van genoten ipv de aanmaak koffie die we overal krijgen.. 12 jaar geleden heet de tusnami Banda Aceh helemaal plat gelegd met golven van 30m hoog. Helaas was het museum hier over al gesloten dus zijn we gaan kijken in de wijk waar nog een boot midden in de stad lag waar ze een heel monument van gemaakt hebben. Ook deze was al gesloten helaas maar toch achter de hekken een rondje erom heen gelopen. Bizar hoor, je kunt het je gewoon echt niet voorstellen dat alles en iedereen weggespoeld was daar. We hoorden dat we mie aceh moesten eten en bij een speciale plek waar ze de beste zouden hebben dus daar heengelopen. In het park was nog een soort van kermis en hebben nog de moskee op een afstandje bekeken die echt onwijs groot was. Dat was ook het enige wat nog over eind stond nadat de tusnami het land had getroffen. Hij heeft nog gediend om de slachtoffers onder te brengen voordat het weer open ging als moskee. De mie aceh besteld met krab want dat was de beste combi zeiden ze. Nou het was idd erg lekker maar wat een gedoe hey die krab! Met een noten kraker het vlees en uit lopen vissen. Nog nooit eerder op maar is echt wel lekker! Die avond nog via de indo markt terug gelopen en internet gepakt bij het koffie tentje bij het guesthouse pas weer om 23u gaan slapen.
4-10-2016 Om 6.30u ging de wekker weer om vervolgens met de ferry naar Sabang, Pulau Weh te gaan! Onze laatste bestemming samen ☹ Om 9u zou de ferry gaan wat uiteindelijk 10.30u werd dus weer lang moeten wachten maja who cares.. Bij de Ferry zagen we David weer de jongen uit USA. Hij had ook nog geen plek geboekt om te blijven dus zijn we samen met de busje naar O’ong Norma bungelows gegaan en gekeken of ze nog plek hadden. Waar we uiteindelijk een bungelow met zeeuitzicht kregen voor 75.000,- IDR 5 euro. Die middag samen gaan eten en gaan snorkelen. Echt zoveel vissen gezien! In de avond nog samen gegeten en optijd ons heb ik gegaan!
5-10-2016 Gefeliciteerd Sis!! :D Heb al even geen goed internet gehad dus ja ik ga gewoon lekker verder typen.. ☺ Na eerst heerlijk uitgeslapen te hebben, hebben we heerlijk aan het water ontbeten en ons doel voor de dag was een leuke duikschool te spotten om mee te gaan duiken de dag erna. Wat rondgelopen en gevraagd tot we door een local geattendeerd werden op een strandje om de hoek waar ook een duik school zou zitten. Daar zou het minder druk zijn en ook iets goedkoper omdat wij echt in het toeristen gedeelte zaten. Het was een half uurtje lopen dus ja waarom ook niet weer goed voor ons. Ben al weer 2 kilo aangekomen denk ik dus die mogen er wel weer af eigenlijk..uiteindelijk bij stevens aangekomen de duikschool waar we gelijk een leuke band hadden met de staff en de prijs idd ietsjes goedkoper was. Als we zouden duiken zouden we ook echt met zijn 3e gaan dus perfect. Een stukje verder op bij long beach zou er een leuk italiaan eet tentje zitten Bixio dus daar gaan luchen. Heerlijke verse pasta op met als toetje tiramisu. Yammie! Voor de deur daar nog gesnorkeld en me eerste zeeschildpad gezien! Die dag verder eigenlijk niet veel meer gedaan. Nog savonds gegeten en spullen gepakt voor he om 8.30ut duiken. Ik ben nog wel even bij olala blijven zitten een eet plekje waar wat mensen gitaar aan t spelen waren en aan t zingen. Kan daar zo van genieten!
6-10-2016 om 8.30u de wekker weer om te ontbijten en werden om 9.30u opgehaald met de boot om naar de duikcenter te gaan. Onze eerste duik was super! Na 4 jaar niet gedoken te hebben en geen refresh gewoon naar beneden gedaald wat wel goed ging. Had wel last van snel even om mijn oren goed te klaren en moest mezelf soms even tot rust praten om mijn zuurstof niet helemaal in een keer op te maken. Heb het fotograferen ook maar aan Gido en David overgelaten. Ben met Zaki onze Dive master en Gido uiteindelijk weer omhoog gegaan wat echt super vet was. Door de stroming werden we helemaal aan de andere kant van het eiland gedreven. Had dit nog nooit meegmaakt, maar heel leuk! Heb in die duik weer een zeeschildpad gezien en een grote aal, heel veel vissen. Het koraal was niet zo super maar daardoor zaten er wel meer vissen. Terug gegaan aan land voor een snack en even tebreaken tussen de duiken door. Dit moet je doen omdat er anders de belletjes uit je bloed niet helemaal verwijnen die door het duiken zijn kunnen ontstaan. DE 2e duik ging nog beter heb meer zuurstof kunnen sparen, langer onder water en dieper geweest. Heb een whitetipreef shark gezien, een octopus en weer veel vissen. Echt super om zo onder water te zijn!Zo bijzonder de wereld daar.. Na de duik zijn we weer aan land gegaan om te lunchen wat we weer bij bixio gedaan hebben. De eigenaar Eva is echt een geweldige vrouw waar we weer veel mee gelachen hebben! Gido en David gingen nog een 3e duik doen maar ik was echt moe en ook vanwege het geld ben ik gewoon op de boot gebleven en een biertje daar gedaan. Echt een super onwijs chille dag gehad. Zijn in de avond bij olala gaan eten en ook die avond ben ik weer wat langer gebleven. Nog in contact gekomen met 2 meiden uit amerika Nicole en Kaelyn en Azi uit bali en Louis uit zwiterland. Ben nog met de jongen bij hun thuis een biertje gaan drinken toen iedereen ging slapen. Heb die nacht denk ik 3u geslapen maja was echt super dag!
7-10-2016 Alweer de laatste dag samen… Gido gaat de 8e alweer terug naar Ned… ☹ Hadden met de meiden, David en Jeff uit Ierland afgesproken om met de scooter rond het eiland te gaan. Het is namelijk zo dat ze op vrijdag een soort van feestdag hebben voor de moslim en we tot 14u de zee niet in mochten. We wilde namelijk nog gaan duiken maar dat kon dus niet. Bleeeuh.. Na een ontbijtje en wat gedoe om scooters te krijgen toch weg kunnen gaan. Gido en ik reden voorop omdat wij de maps hadden en de meeste ervaring met rijden dus de rest kon zich aanpassen aan ons. Naar een uitkijkpunt geweest die echt tegen viel en wij weer de grote attractie waren, waterval geweest, het stadje bezocht , hot springs (nou ja die waren er niet dus door gereden) en gesnorkeld bij een onderwater vulkaan. Dus weer een perfecte dag! Weer door leuke weggetjes gereden, honden, apen, eenden, geiten en kinderen op de weg die je moet ontwijken en ondertussen genieten van de uitzichten. Ik ben terug gegaan omdat ik zo moe was en de rest ging nog naar plek voor de zonsondergang. Die avond weer met een paar gegeten bij BIxio. Ja de 3e keer hahaha maar weer zo gezellig. Azi was ook nog komen waar ik uiteindelijk bij gebleven ben en weer met Louis een biertje gedaan heb bij hun plekje thuis. Weer geen slaap voor mij maja als het gezellig is ben ik niet degene die weg gaat. Maybe ga ik Eva nog in Thailand zien en Azi en Louis in Gili’s maar dat zullen we maar eerst weer afwachten of dat ook echt zo gaat gebeuren.. ;) Zou het wel super leuk vinden.
8-10-2016 BLeeeuh we gaan weg naar Kuala Lumper… Gido gaat naar huis en ik ga de 10 en 11e naar Malacca om Chew bin Yi op te zoeken die ik 4 jaar geleden in Thailand heb leren kennen. Wel weer leuk dus maar dat gedag zeggen tegen mensen is wel lastig hoor. Wil iedereen graag terug zien. Iedereen heeft weer zijn eigen mooie verhalen en kenmerken, ervaring en liefde. Het blijft leuk om nieuwe mensen te leren kennen en hoop ook echt dat ik sommige terug ga zien! Ga vandaag ook echt afscheid van Gido nemen. Wat ik ook echt jamer vind. Heb een enorm chille tijd gehad met hem en hebben heerlijk genoten. Geen gezeik en vulde elkaar goed aan. Ja en ik ben niet de makkelijkste dus hij heeft het goed volgehouden met me;-P Kijk echt met een goed gevoel en een smile op mijn gezicht terug als ik over Sumatra terug denk. Het is Super mooi, mega vriendelijke mensen, mooie cultuur, en groot. Thanks! :D

• 09 Oktober 2016 - 10:20

Anita:

ik zag het verslag en dacht wow moet ik dat helemaal lezen
    maar voor je het weet ben je op het einde
    als je eerst de fotos op facebook hebt gezien en dan gaat lezen zie je het helemaal voor je
    hanneke wat is dat genieten
    en fijn dat jullie jij en gido zo genoten hebben
    nu moet je weer alleen verder
    maar blijf genieten en mensen ontmoeten
    dikke knuffel van je moeder xxx

• 09 Oktober 2016 - 11:26

Floortje:

Elke keer als ik iets lees denk ik, o dit ga ik als reactie geven. Maar dan komt er weer tekst en denk ik weer iets anders. Super dat je zo vol details je dagen beschrijft. Lief dat je mijn verjaardag niet bent vergeten. Vandaag is ons zusje jarig maar die zul je vast al gefeliciteerd hebben. De drugs vond ik niet tof om te lezen maar de rest was geweldig! En idd, het is goed dat we niet allemaal van reizen houden anders had jij nu overal toeristen gezien

• 10 Oktober 2016 - 18:30

Pa:

Als ik vanavond de hoofdprijs heb bij de staatsloterij kom ik je in december even opzoeken. Machtig mooi wat je allemaal mee maakt en ziet.