Sumatra, Padang en Bugittinggi - Reisverslag uit Padang, Indonesië van Hanneke Beune - WaarBenJij.nu Sumatra, Padang en Bugittinggi - Reisverslag uit Padang, Indonesië van Hanneke Beune - WaarBenJij.nu

Sumatra, Padang en Bugittinggi

Door: Hanneke Beune

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

26 September 2016 | Indonesië, Padang

22-9-2016In Padang aangekomen bij Yani homestay midden in de nacht. De eigenaar wakker moeten maken om de deur te openen voor ons.  We konden wel even op de bank gaan slapen nog, nou dat vonden we een prima plan. Voelde me wel iets beter maar nog niet echt fit. Gelijk maar internet gevraagd want 5 dagen zonder is toch best wel veel. Altijd fijn om contact te kunnen blijven houden met het thuisfront. Heb het idee dat ik al veel langer weg ben dan een maandje. Het voelt vertrouwd weer het reizen en maak weer zo veel mee dat de dagen snel gaan.
Na wat rust die ochtend gelijk naar het immigratie kantoor gegaan om mijn visa te regelen. Daarna Gido wakker gemaakt en met scooter naar Air Jerjun 3 Tingnat Waterfall gegaan. Voelde me niet heel fit maar wilde niet weer een dag voorbij laten gaan. Met een lokale jongen en Gido omhoog geklommen maar waterval 1 toen waterval 2 en daarna waterval 3. Daar nog gezwommen en van het uitzicht genoten. Moment van ontspanning, zittend in een natuurlijk bad met de waterval aan de ene kant en een uitzicht over de zee aan de andere kant. Op de terug weg nog bij strandje gestopt waar ze aan het vissen waren en waar ik weer nieuwe Indonesische woordjes heb geleerd van een meisje van 13. Ze zag dat ik veel armbandjes aan had en gaf me er 1tje van haar aan mij. Zo lief dus heb er ook maar 1 terug gegeven wat ze erg leuk vond. Haar bedankt voor de les en het armbandje en terug gegaan naar de homestay. Die avond met een meisje uit Frankrijk en Gido een burger gegeten waarvan het brood zwart was. En ja het smaakte ook nog. Tijdens het eten begon het te regenen ja regenseizoen he.. pffff maar echt regen regen de straten waren veranderd in zwembaden en konden nog net niet varen. Wij door de regen toch maar terug gelopen wat gelukkig niet te ver was.
23-9-2016 Weer terug gegaan naar het immigratie kantoor om een foto te laten maken voor mijn visa en weer betalen natuurlijk maandag zou die klaar. Bij de homestay aangekomen gevraagd waar we sate padang konden eten want volgens Boy de jongen van Yojakarta die uit Sumatra komt moesten we dat toch echt eten. En aangezien ik geen lonley planet gebruik of dingen op internet op zoek maar alles aan locals vraag wat ik moet doen waar ik heen moet of ze een leuke slaap plek kennen ook maar hier weer van uit gegaan dat ik dus echt dat moest gaan eten. Nog wat mensen meegenomen die ook honger hadden en ja het was lekker! :D in de middag met de scooter naar Air Manis gereden. Strandje waar we zouden kunnen gaan surfen. Aangekomen vielen de golven tegen maar zagen dat we wel naar een ander eiland konden lopen hahha wadlopen in Indonesië. Een locale jongen die zijn engels wilde verbeteren vroegen of we met hem mee wilde gaan vissen aan de andere kant van dat eiland, natuurlijk willen wij dat! Geklauterd over rotsen nou ja dood koraal vooral en me natuurlijk weer open gehaald, ook bij de waterval dag ervoor trouwens. Zal wel niet zo zijn he ben beetje een stumperd af en toe. Ach weer leuke aandenkens zolang het niet gaan ontsteken allemaal hiero. Na een chille middag terug gereden naar een uitkijk punt bij Pandang in de buurt waar we weer omhoog moesten lopen. Damnn waar is die goede conditie gebleven van me! Pfff helemaal bezweet aangekomen boven we als beloning een mooi uitzicht dus was niet voor niks gelukkig. Me voet doet ook al minder pijn anders was het helemaal een straf die klim.. In de avond zijn we Beef Padang gaan eten bij een klein restaurantje waar we bedient werden als koning en koningin. We vroegen om die beef padang en rijst en kregen een hele tapas aan bordjes met eten en drinken erbij. Nou we hebben lopen smullen! Om de hoek dat nog een leuk barretje met live muziek en Bingtang (bier) dus daar een goede afsluiting gehad van de dag.
24-9-2016 omdat we het weekend moesten over bruggen voor mijn visa de bus gepakt naar Bukittingi. Daar aangekomen wilde we naar de grootste bloem van zeker 30 cm doorsnee maar hij stond helaas niet in bloei. Werden geattendeerd om naar Ngarai sianok valley te gaan. Via Koto Gadang een zilver stadje waar ik nog een ring heb gekocht voor mezelf met een mooie steen erin. Leuk dorpje om door heen te lopen. Hebben die dag ongeveer 7km gewandeld maar dan wel heuvel op en neer door een hele mooie omgeving. Nog een super leuk restaurantje tegen gekomen die net een maand open was (abdul). De kok kwam daar naar ons toe omdat hij als enigste goed engels kende. Hebben een super lekker gerechtje op en ook nog uitleg gekregen met welke ingrediënten t gemaakt is dus leuke uitdaging voor thuis. Die avond in t stadje rondgelopen, lokaal gegeten en bier gedronken.
25-9-2016 bij hello guesthouse een scooter gehuurd en naar harau valley gereden. Weer een super mooie weg met een geweldig uitzicht. Onderweg voor ontbijt gestopt waar ik vroeg voor wat eten in het Indonesisch. We gingen zitten en wachten op de menukaart maar ipv een menu werd er allemaal eten neer gezet voor ons. Zag er goed uit en tja dan proeven we ook van alles een beetje natuurlijk. Heb 1 ding niet op. T voelde zo vies slijmerig aan dat ik toch maar heb overgeslagen. Verder gereden en uitkomen bij adby homestay. Daar stonden vet leuke hutjes met een ongelofelijk uitzicht. Door de eigenaar daar geholpen met een route uit te tekenen met watervallen, panorama view en rijstvelden. Super leuk stukje rijden waar we weer veel fotos hebben gemaakt. Op de terug weg nog naar lokale watervallen gereden die helaas niet zo hard stroomde omdat er al 2 maanden geen regen was gevallen. De lokalen gebruikte dit als rustdagje met de kinderen. Overal kon je banden pakken om in het water te gaan spelen en hier werden we een keer niet aangevallen met selfies. Soms is het wel leuk maar het kan ook mega irritant zijn.. Op tijd weer terug gereden om weer bij het restaurantje te eten van de dag ervoor. De kok zei namelijk tegen mij dat ze een hele lekkere eend hadden met een super lekkere saus tja dan moet ik dat proeven en de prijzen waren niet extreem hoog. Daar echt onwijs lekker gegeten weer met een ijs cappuccino en een ongelofelijk toetje. Ook vlogen er allemaal vliegende honden over. Damnn wat zijn die beesten groot zeg! Wordt ook echt helemaal gek van alle muggen wordt elke dag wel 5x gestoken.
Even een idee van wat de kosten zijn hier.
Room: dubble IDR 150.000,- EU 10,22 dorm IDR 90.000,- EU 6,12
Scooter rent IDR 60.000,- / 75.000,- EU 4,- / 5,-
Full Tank IDR 15.000,- EU 1,-
Street food IDR 15.000,-
Pizza / burger IDR 50.000 / 80.000 EU 3,50 / 5,50
Flight IDR 350.000,- / 400.000,- EU 23,50 / 30,-
Drink IDR 9.000 / 12.000 EU 0,61/ 0,82
Beer halve liter IDR 45.000 EU 3,-

Leven is dus wel goedkoop alleen met al het reizen wordt het wel duur. Van plek naar plek zijn over het algemeen de toppers qua prijs. Maja je kunt moeilijk op 1 plek blijven hangen he!




  • 26 September 2016 - 10:37

    Anita:

    Heerlijk om het te lezen
    Volgens mij vind je scooter ryden heel leuk
    Misschien een idee om je auto te verkopen en wen scooter te kopen
    Hoop dat je visum nog gelukt is
    Veel meissie xxxxx

  • 26 September 2016 - 11:29

    Pa:

    Zwemmen bij de waterval met uitzicht over de zee.
    Hoe mooi wil je het hebben? Wadlopen. Leuk allemaal.
    Waarom onze lieve heer muggen heeft uitgevonden is mij ook een raadsel.
    Niet proberen te krabben in ieder geval. Veel plezier nog.

  • 26 September 2016 - 12:27

    Hannie:

    Hoi Hanneke, ik ben weer helemaal bijgelezen. Je dagen zitten goed vol maar zo te lezen is dat ook waar je van geniet. Door tips te vragen aan de mensen die er wonen zie je dingen zie die je waarschijnlijk niet zou zien als je de gewone toeristengidsen volgt. Mooie van manier van reizen. Ik hoop dat je, je snel weer helemaal fit voelt. Ga verder met genieten en tot schrijfs....

  • 26 September 2016 - 21:53

    Julia :

    Leuk Han, jouw verhalen! Vooral de watervallen en de zee zijn jaloersmakend

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 718
Totaal aantal bezoekers 63350

Voorgaande reizen:

15 December 2012 - 14 April 2013

Oostenrijk

30 Augustus 2011 - 13 September 2011

Bali

29 September 2010 - 30 November -0001

Backpack time!

Landen bezocht: