Almost back! - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Hanneke Beune - WaarBenJij.nu Almost back! - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Hanneke Beune - WaarBenJij.nu

Almost back!

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

12 Oktober 2017 | Indonesië, Ambon

Hey! Toch maar nog even een verhaaltje..
Ben deze maand weer lekker aan het genieten! Beetje reizen, nieuwe plekken zien, nieuwe mensen leren kennen en nieuwe ervaringen op doen!
Ben met Rohan of Andy geen idée meer hoe ik hem hier noem.. Hij heeft te veel namen.. hahaha maar ben met hem beetje rond gegaan in Ambon.. Met de scooter nieuwe plekken ontdekken, fort van Ned. bekijken, mooie stranden zoeken en genieten van de natuur.
Ben ook met paar vrienden naar strand geweest Morella wat echt mega mooi was! Clear water, veel coral en vissen! Dus heel mooi gesnorkeld daar! Geen strand echt maar meer stenen wat hier eigelijk allemaal in Ambon is.. Zijn maar paar mooie stranden hier, en dan zijn ze niet echt heel groot.. Maja beter dan niks zullen we maar zeggen. Op deze plek was ook het springen uit de boom, wat jullie allemaal wel op mijn FB hebben gezien denk ik.. Ik dacht alleen dat ik ook vanuit het huisje aan het water zo het water in kon springen, maar toen ik sprong kwam het koraal wel ineens heel dichtbij… Hierdoor maakte ik een stomme beweging en is het in me rug geschoten.. Heb er nu na 1,5 week nog steeds beetje last van.. Mama zegt ook stress en dat kan ook wel kloppen.. Stress om hier weg te gaan maar ook om weer terug te komen. Ja hoe kun je daar stress van krijgen.. Tja ik wel dus..
30-9 en 1-10 zijn Rohan en ik weekendje weg gegaan naar Saparua eiland hier 1,5 van varen.. Ik wist alleen niet dat het een weekendje zou worden maar blijkbaar ging er dus geen ferry terug.. Dat zei meneer lief toen we al op het eiland waren. Tja vroeger zou ik dat echt niet kunnen handelen.. Gelukkig ben ik daar in veranderd..  We hadden onze scooter meegenomen dus konden lekker het eiland rond touren. We zijn uiteindelijk op een super mooi prive strand terrecht gekomen! Wit zand blauw water! Wow zo mooi! Niemand om ons heen, echt heerlijk! Heb eindelijk weer keer in mijn bikini gezwommen.. Ja je zou wel denken huh… Maar omdat er hier best veel moslim is heb ik dus altijd wel t-shirt en broekje aan.. Als ik met een short in de stad rond loop wordt ik echt lastig gevallen dus laat staan bikini.. Mijn benen konden eindelijk weer beetje kleur krijgen! ;) Einde van de middag wilde we zonsondergang kijken maar de plek waar we waren liet dat niet echt toe.. We hebben in restaurantje gegeten en wilde op het strand gaan slapen. Toen we bij het strand aan kwamen begon het alleen vet hard te regenen. Gelukkig waren we in de hoofdstad nou ja het grootste dorpje waar dus 1 hotel was.. Voor de rest op het eiland was echt heeeel weinig.. Dus daar nachtje geslapen en de volgende ochtend nog klein beetje rond gegaan maar we wisten niet sprecies hoelaat de ferry terug ging dus zijn daar in de buurt gebleven. Ik baal de wel beetje want als je een tijd hebt kun je het beetje inplannen en hadden we wat meer van die dag nog kunnen genieten ipv maar wachten en wachten.. Maja lekker kokosnoot gedronken op het strand zodat we de ferry aan hoorde komen.. Chill weekendje gehad en leuk om weer ff weg te zijn!
3-10 Ben ik naar Ternate gegaan. Dedi een vriend van me hier. (jongen die ik in het ziekenhuis heb leren kennen toen een jongen van Edy’s squid zijn sleutelbeen had gebroken) Hij vroeg aan me waarom ik niet meer echt reisde hier.. Ik zei tegen hem dat ik eigelijk werk zou hebben en dat dus niet door ging. Dat ik er dus vanuit was gegaan dat ik geld zou verdienen en nu niks ontvang maar uitgeef.. Hij zei dat zijn ouders in Ternate wonen en ik daar meer dan welkom was om te verblijven. Na paar keer vragen om zeker te zijn heb ik mijn ticket geboekt! :D voor 75,- had ik een offer om op en neer te vliegen. Daar aangekomen was de vader er niet.. Hmmm ok dan maar bellen.. Hij kende geen Engels dus ik met mijn gebroken Indonesisch gezegd dat ik er was en of hij mij op wilde halen. Na bijna 45min wachten was die daar. Gelukkig want werd echt gek van de taxi mannen die me maar met vragen belaagde.. jeeeuh laat me met rust. 1 keer nee is wel genoeg toch… Ik kwam einde van de middag aan dus zijn naar zijn huis gegaan heb de sleutel gekregen van de kamer van Dedi en ze namen me mee om wat te eten. Man Haji Nadi en zijn vrouw Haji Nurian en dochter van 4 jaar Dewi. We waren optijd terug en de vrouw zei dat ik maar moest gaan slapen.. Tja ken ook niemand daar dus ben maar naar me kamer gegaan om 8.30 pm.. Gelukkig kan ik film kijken op mijn telefoon dus heb me vermaakt hahahaha…
4-5 De volgende morgen werd ik wakker om 8u maar er was niemand in huis.. Hmmm ze hadden wel brood gehaald voor me maar had zelf nog broodje. Om 8.30u zag ik hun zoon van 12 Adi in huis maar hij was erg verlegen en kon ook geen engels.. Hij pakte koffie dus vroeg of ik er ook 1 kon maken. Ja tuurlijk! Hij ging gelijk weg dus kon niet echt vragen waar de rest was. Na mijn bad heb ik Haji Nadi gebeld om te vragen waar die was.. Hij was in zijn 2e huis en zou eraan komen.. Okay prima.. Hij bood aan om samen rond het eiland te gaan reiden met de auto.. Prima! Beter dan alleen! Zijn naar strandje geweest waar ik heb gesnorkeld. Heel ondiep al vet veel kleine visjes en veel koraal, super! We zijn daarna nog naar een meer gegaan en wat history van Nederland bekeken. Echt overal in Indo vind je wel achter blijvelsen van Ned. Zijn vrouw belde waar we bleven want je kunt het eiland in 2u zien en wij deden er 6u over.. Hahaha. Bij het meer had ik nog een man uit Ned leren kennen dus ook nog hele tijd mee zitten kletsen.. Toen we terug kwamen ha dik vet honger want we hadden nog geen lunch op.. Wel wat snacks als bananen chips en kokosnoot maar dat vult niet voor lang.. Wat gegeten en bij hun 2e huis gaan kijken. Hij verscheept groente in Indo van eiland naar eiland en ook op de markt in Ternate hebben ze hun eigen kraampje. In dat huis maken ze de groente schoon. Daar was zijn vrouw aan het werk met veel andere.. Even voor stellen en daarna terug naar huis.. Heb een bad genomen en ben even gaan liggen.. Met dat warm 34 graden rond rijden word je best moe.. In de avond toen ik naar beneden ging bood de zoon mij KFC aan wat de moeder had gehaald voor me.. Toen ik klaar met eten was heb ik nog met de vader gepraat en de moede uit eindelijk ook.. Ze zei dat ik de scooter kon gebruiken voor de dag erna want ze moesten beide gaan werken.. En dat ik gewoon brood en koffie kon pakken.. super lief allemaal..
5-5 GEFELICITEERD GROTE SIS!!!! :D:D:D:D:D
Wilde gaan duiken want had het eiland al gezien dus ben optijd opgestaan zodat ik het duikcenter kon bellen die ware nom 9u open.. Ze zeiden dat de groep al weg was.. Okay geen probleem kom wel even langs om te bespreken. Ik daar heen met de scooter.. Nee ik kende de weg nog niet maar ik gebruik google maps en heb mijn oortje in. Dus hoor over 400m slaat u links af.. hahaha super easy! Daar aangekomen zei Adit van het duikcenter dat ik wel morgen met de groep mee kon duiken.. Ok prima maar wel voor 12u want de dag erna moest ik weer terug vliegen naar Ambon.. Ok dat moest wel lukken maar dan 2 duiken en geen 3. Okay. Toen hij vroeg wat mijn level was en ik zei dat ik duikmaster was stelde hij voor aan mij om hem te assisteren bij zijn duik. Hij wilde graag fotos maken. Als je een duik leid kun je je eigen camera niet meenemen dus kwam goed uit dat ik een oogje in het zeil kon houden.. Ik vroeg voor welke prijs zegt die ow dat kijken we achter fa wel.. Ja mooi niet.. Dus ik zei tegen hem dat ik wel een richting prijs wilde weten. Hij zei dat ik me niet druk moest maken. De auto was betaald, ik heb mijn eigen wetsuit, boots en mask. Dus hoefde alleen voor 3 tanks te betalen, bcd en regulator.. Okay! Heb tijdens de eerst duik bumberhead fish gezien! Vissen van 1,5m groot! Super vet! Met de 2e duik naar de plek geweest waar ik had gesnorkeld en daarna nog een nachtduik van 85 min! Waar ik echt schepsels heb gezien dat ik niet wist dat ze bestaan! Ook mijn ogen weer goed getraind om micro things te ontdekken. Aangezien dat ik in de Philipijnen Micro deed ging hij er van uit dat ik hem dus van alles kon aanwijzen.  Gelukkig ging het mij goed af! Schrimp van 5 mm in het donker, nudi’s (slakken) en andere verstopte beestjes gevonden! Top dag!
6-5 Ik moest om 7.30u in het duikcenter zijn om alles voor te bereiden. Aangezien de zonsopgang heel mooi daar bleek te zijn had ik mijn wekker om 5u gezet. Was nog pikke donker.. Ik wat gegeten en koffie gedronken en om 5.45u weggegaan met de scooter om naar de boulevard te gaan en te genieten van de wonderen van de natuur! En ja hoor het was zeker de moeite! Wat een beauty! Wow! Ik was mijn zonnebril vergeten dus terug naar huis en weer naar het duikcenter. Daar was Reza de duikmaster en de andere jongens al alles aan het laden. Heb geholpen en om 8u zijn we weggereden naar de boot. Daar bijna uur moeten wachten op de andere gasten.. Jeejtje ze namen hun tijd. In de tussen tijd een man Rudy Theys leren kennen die daar woonde en de gasten waren zijn vrienden dus hij ging dagje mee duiken. Ook hij wilde fotos maken en vroeg of ik zijn model wilde zijn. Ja tuurlijk! Heb niet veel mooie fotos van mezelf van duiken dus graag! Zijn vrienden kwamen uit Surabaya, Java. Wij met de boot naar Hiri island. Daar was een wal waar we langs zouden duiken. Eerste duik was 43m want het waren allemaal vet ervaren mensen. WOW wat een geweldige mooie plek! Als je niks verwacht en je ziet zoveel leven onderwater. Geweldige kleuren van het koraal.. Wat wilt een duiker nog meer. Ow ja mooie fotos nou die heb ik! Rudy gaf steeds aan naar welke plek ik moest zodat hij fotos kon maken. :D De 2e duik gingen we in het water waar we de eerste duik eruit waren gekomen.. Op het einde van deze duik gingen we door een rots heen waar de mooiste onderwater foto van mij is genomen! Die van me profielfoto van Whatsapp! Adit had me ondertussen berichtje gestuurd met de prijs. Het zou 925.000,- zijn. Dat is 58 euro. Normaal een duik hier is 30,- ik heb 5 duiken gemaakt dus zou 150,- zijn! Jeeuh voordeel van duikmaster! Beetje helpen en begeleiden en je kunt bijna gratis duiken! En dat met je eigen fotograaf naast je! HiHI wat is het leven soms toch mooi! Okay ik moet zeggen dat ik 1 mil. 63 euro ben veloren toen ik naar ternate ging.. Vraag me niet hoe. Dus als je dat samen recent ben ik nog steeds goedkoop uit. Wel echt balen… Maja heb onwijs genoten om weer onder water te zijn! Toen ik terug ging naar het duikcenter heb ik met Rudy meegereden en die vertelde dat die een resort gaat openen en dat het volgend jaar klaar is! Ik zei gelijk vergeet mij niet aub! Hij wilt ook een duikcenter erbij maken dus moet mijn contacten warm houden he! :D Toen ik terug naar huis ging ben ik even gaan liggen want was weer moe.. In de avond toen ik wat thee beneden drinkte kwam de familie terug en vroeg of ik mee wilde gaan eten. Ja gezellig! Dedi had aan mij gevraagd om een vriendin van hem te meeten maar beter dat ik met de familie mee ga dacht ik! Hebben toen we thuis kwamen nog een uur zitten praten.. nou ja je weet hoe het gaat half indo en half google translate hihihi..
7-5 De dag om weer terug te keren naar Ambon.. In de morgen gaan hardlopen 9 km en gelijk de zonsopkomst weer meegepikt! Blijft mooi elke keer weer! Daarna weer terug in bed gesprongen na een bad natuurlijk.  Na uurtje weer opgestaan voor de 2e keer. Haji Nadi was ook beneden. Ik zei dat ik zijn vrouw nog wilde zien voordat ik weg zou gaan. Wij met Dewi naar haar toe om afscheid te nemen. Ze had blijkbaar al de avond ervoor na dat we zolang gekletst hadden gehuild dat ik weg zou gaan.. AAAH doe ik toch iets goed he :P Vond het in het begin beetje eng om alleen met haar man weg te gaan want de vrouwen hier zijn extreem jalours. Heb ook al telefoontje van de vrouw van Edi gekregen. Dat heeft Rohan gelukkig opgelost voor me. Maar geen zin in meer jalourse vrouwen zeg maar.. Maar blijkbaar was ze toch blij met me! :D Ik ook met hun, werd echt ontvangen als hun eigen dochter. Rohan zegt dat in hun cultuur je de gasten voor 3 dagen als koning of koningin moet behandelen. Nou volgens mij zijn indonesische mensen gewoon aardig van uit hun zelf. Maakt niet uit of ze Moslim of Kristen zijn. Ze zijn allemaal even aardig tegen me.. :D
Die Avond zijn we met vrienden van Rohan de zonsondergang gaan kijken van af een berg. Zoo mooi! Daar ook nog met zijn vrienden vis van de bbq gegeten. Mooie dag weer!
9-10 Gefeliciteerd Benthe!!! Hoera voor mijn jongere zusje!  Deze dag heb ik een hond geholpen die door een scooter was aangereden en daardoor voor de helft was verlamd.. Heb op internet een contructie gevonden met pvc pijpen. Goedkoop en makkelijk om te maken. Heb van mijn duik maatje in Ternate 2 kleine wielen gekregen die hij voor de zijwieltjes van zijn kinderen gebruikte maar niet meer nodig had. Ben met opa Sin naar het huis gegaan en daar de hond opgemeten om het frame te maken. Hij vond het in het begin maar niks dat ding om hem heen. Wat doet die blanke toch met me.. Maar na 1o min ongeveer en hij eten rook rende die met zijn karretje er naar toe! De eigenaren zeiden dat die niet meer at omdat die veel pijn had. Ik hoop dat die nu meer van zijn leven gaat genieten. Het is nog een puppy dus heeft nog heel wat jaren te gaan hoop ik! Ik had echt tranen in me ogen toen ik hem zag rennen. De blik in zijn ogen toen die naar mij toe kwam was zo hartbrekend. Net als of die wel 100x dank je wel wilde zeggen. Er zijn hier genoeg problemen met de honden en katten.. Kan niet alles doen maar alles helpt zeg maar.. Schitterende dag! Ga snel ff langs om te kijken hoe het gaat!
10-11 Omdat de mensen in Ternate zeiden dat Ambon mooier was voor duiken dan Ternate ben ik toch maar een poging gaan doen! Had een duikcenter gevonden van een Duitse eigenaar vlak bij oma Sin huis. Hij vroeg maar 10,- per duik voor me. Er waren 2 belgen die gingen duiken dus ben met hun meegegaan voor 2 duiken. Het was mud duiken dat betekend geen coraal geen vissen maar modder en troep. Maar je staat er serious van te kijken wat voor leven daar wel niet is! Micro diertjes van 5mm klein. Schrimp, krabjes, pipefish, wunderpus octopus, nudi’s, zee paardjes en stonefish.. Heb vooral gekeken waar die alles vond zodat ik de volgende keer weet waar ik moet zoeken. Heb nog niet zoveel verstand van al die namen van inverts en vissen.. Dus goed om meet e kijken en daarna op te zoeken in de boeken. Er waren 4 jongeren uit Frankrijk. En ja deze waren erg aardig. Vond het wel fijn om weer even blanke om me heen te hebben. Ze snappen je en iet smakkelijker communiceren. Je franse willen geen engels spreken maar deze gelukkig wel :D Was leuk dagje..
11-11 Ben eigelijk de hele dag in het appartement gebleven. Rohan had de scooter mee dus kon niet ver weg.. Was prima want moest rust nemen voor mijn rug. Rond 3.30u was hij al al terug van werk. Hij Had eten meegenomen voor me dus samen eerst gegeten. Super lief! Hij wilde graag duiken en ik wilde graag weten wat die kon. Dus wij naar het duikcenter en spullen gereed gemaakt. Gelukkig mocht het nog wamt het was al laat maar die duitse eigenaar is erg aardig gelukkig! Ben met Rohan naar de haven gegaan waar we wat skills konden doen. Moet zeggen dat die t erg goed deed. NIet bang onder water en erg rustig. Dus das goed! Helaas werd het al snel donker rond 6u/ 6.30 pm begint t al donker te worden. Zijn terug gegaan om een zaklamp te vragen, maar zodra we het water in gingen warden we door de stroming meegenomen. Na 5 min waren we al kilometers weg gesleurd. Dus hebben helaas de duik moeten eindigen.. Hoop dat ik hem nog een andere keer mee kan nemen.
12-11 Vandaag… Tja net zo spannende dag.. Besef dat het nog maar 2 weken is voordat ik naar KL ga en dan weer richting Nederland! Wat gaat dat ineens hard! Sonja in nog steeds in Manokwari en geen idée wanneer die terug komt. Hoop dat Rohan zijn vakantie rond krijgt zodat we het weekend nog weg kunnen samen. Verder.. Ik spreek jullie snel!!
Nu echt mijn laatste stukje.. hihi..
Dikke kus!


  • 12 Oktober 2017 - 11:48

    Anita:

    het is weer een verhaal geworden maar voor me was het ook nieuw wat het gaat je daar goed en dan hoor ik niet zo veel
    ik ben ook bezig met je thuiskomst
    ook al zien we elkaar maar 6 dagen maar we gaan er van genieten
    Fijn dat daa rook mensen zijn die je opvangen en daar welkom bent
    maar hier staat de deur ook weer open voor je
    dikke kus je moeder

  • 12 Oktober 2017 - 13:54

    Pa:

    Eindelijk een verhaaltje om gewoon in één keer uit te lezen. Nog fijn aan het genieten dus en dierenarts spelen. Weet je zeker dat je terug komt? Wil je de terugvlucht niet cancelen? We zitten met smart te wachten om al je ervaringen met ons te delen. Liefs Pa xoxox

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1825
Totaal aantal bezoekers 63441

Voorgaande reizen:

15 December 2012 - 14 April 2013

Oostenrijk

30 Augustus 2011 - 13 September 2011

Bali

29 September 2010 - 30 November -0001

Backpack time!

Landen bezocht: