Een veelste lang verhaal Philippines, Ambon, Papua - Reisverslag uit Manokwari, Indonesië van Hanneke Beune - WaarBenJij.nu Een veelste lang verhaal Philippines, Ambon, Papua - Reisverslag uit Manokwari, Indonesië van Hanneke Beune - WaarBenJij.nu

Een veelste lang verhaal Philippines, Ambon, Papua

Door: Hanneke Beune

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

05 Augustus 2017 | Indonesië, Manokwari

Hi,

Ja zou graag eerder wat willen posten maar of ik heb geen tijd of geen internet. Zal mijn best doen. Ik wilde op de airport mijn verhaal posten maar in Palawan geen tijd gehad om te typen en in de airport te vermoeid.. Sorry dus word weer een lang verhaal.. Hier in Papua heb ik geen wifi..
Ik ben 4,5 may naar Puncak geweest met Jera en 4 van haar vrienden. Is een berg in Cebu land waar we een hike gedaan hebben. Het was 2u hiken. Mijn tas was 20 kilo omdat ik de tent droeg, eten, 3 flessen water en een fles rode wijn en pak sap. OP de hen weg zijn er 3 mensen afgehaakt omdat ze het niet aan konden. Hahaha toen ze mijn tas voelde verklaarde ze mij voor gek. IK vond het heerlijk om weer door de natuur te lopen. Nou ja het was gewoon een weg die niet af was hahahha. Best een easy clime voor mij. Boven aangekomen weer een onwijs geweldig uitzicht! Tent opgezet en een kampvuur gemaakt. Wijn gedronken en kip met rijst gegeten, daarna gelijk door naar de snacks en nootjes en rum shots :D Midden in de nacht begon het te regenen en ik had een tent geleend van mijn vriend maar die had geen cover alleen de inside.. Dus we moesten onze tent verplaatsen in de nacht.. oeps waarom hebben we niet gelijk onze tent daar opgezet Maja onze wekker gezet om de zonsopkomst te zien maar het was best wel bewolkt des ondanks was het wel erg mooi.. Ons ontbijt gegeten en daarna terug gehiked naar de highway. Het duurde alleen langer dan ik dacht we hebben er 3u over gedaan. Want toen we omhoog gingen hebben een bike genomen tot het midden punt. Was een mooie trip weer! Leuk om zo steeds meer te zien van Negros..
Ik had een klein argument met de twins laatste. Geen idee dat dat echt het enige was of er meer aan de hand was. Maar ze hadden gevraagd of ik de badkamer wilde poetsen wat ik gedaan heb en lang duurde omdat het echt vies was.. Ben daarna naar James gegaan. En gebeld dat ik niet thuis zou eten. Op de achtergrond begon Lou ineens te schreeuwen dat ik het niet goed gedaan had en ze het me nog gevraagd had en ik niks gedaan had. Dus ik vroeg haar of ze blind was omdat het echt lang duurde en het erg vies was. Dat ik daad werkelijk wel heb schoongemaakt. De dag erna in de ochtend daar heen gegaan om te praten maar ze zeiden dat ik me spullen kon pakken en bij James kon gaan wonen… Heb huilend opgebeld want ik begrijp echt niet hoe boos je kan worden om zo iets kleins! Maja prima! Ouders gebeld en vonden het goed! Schatten van mensen gelukkig! Woon nu dus bij hun in huis. Hier is de familie erg kloos in de Philipijnen. Ze slapen allemaal samen ouders en kinderen maakt niet uit hoe oud je bent, soms liggen de oma en opa er ook nog naast.. pff niks voor mij! Ik slaap nu met James in de woonkamer op de grond. Soms doen mijn botten wel pijn maar erg fijn om weer met iemand samen te slapen elke avond!
Hier in Zambonaguita is de fiesta begonnen. Dat houd in elke avond een optreden of een disco. Danscompititie, zing compititie, Miss Zambonaguita, en ga zo maar door..
9-5 ben ik met de jongens naar een strand gereden en daar gechilled, Eik houd dat in snorkelen en een fles rum en chips en brood mee.. Heb die avond voor de ouders van James gekookt. Heb 1x Mexicaans gemaakt, wentelteefjes en nu gebakken aardappelen en groente in sweet chili saus.. En ze blijven maar eten en eten. Ook al zeggen ze ow heb geen honger maar ze vinden het zo lekker dat ze door eten hahaha. En ik maar zeggen houd wel wat over voor James!!! Hij heeft een massage training van 9-5 en daarna moet die in de spa werken tot 11pm. Dus lange dagen voor hem! Het is 50 min reizen van dumaguette naar zambonaguita. Ow en elke x als we klaar zijn willen ze mijn eten aan de hond geven waarop ik zeg neeeeeee!!!! Ik koop wel honden brokken voor hem! En ik had de gebakken aardappelen met schil gelaten want het duurt een eeuwigheid om te schillen en je raad het nooit.. ze eten de poten neus , tong van de varken maar ze weten de gebakken aardappelen te eten en dan de schil uit te spugen! Damnnn heb gezegd dat ze babys zijn hihihi. Ze kunnen het gelukkig wel waarderen. En boeren na het eten is normaal..
Ben echt heel blij dat ik zo veel mensen hier om mij heen heb! Als ik die niet had was ik me echt zwaar aan het vervelen! Soms vraag ik me alleen af of het echt vrienden zijn of het om het geld gaat. Want meestal ben ik wel degene die een drink of snack koopt. Eten als we hele dag weg gaan.. Maja des ondanks heb ik wel veel fun en zie ik veel nieuwe plekken!
DE 14,15 en 16e was James vrij ivm de fiesta hier in Zambo. We hebben de 13e toen die thuis kwam de hele avond gekletst tot in de ochtend toen het 5u was zei ik hey de zon komt bijna op! Kom we gaan op het strand kijken naar de zonsopkomst! Hahaha en zo gek we zijn zonder slaap door nar het strand. Bij de bakker broodjes gekocht en daar genoten van de zonsopkomst.. om 6.30 zijn we eindelijk naar bed gegaan hahaha. Super fijn dat die eindelijk weer een hele dag bij mij kon zijn.. Hebben eigenlijk niet veel gedaan ik wilde nog wel een scooter huren maar hij wilde ook zijn vrienden zien wat ik dan wel weer begrijp. Nou prima voor mij.. Zijn met Johnson een goede vriend van hem en een tattoo artist naar het strand gegaan en wat andere vrienden. Nadat we eerst de hele ochtend in de snik hete hebben liggen slapen met een ventilator op ons gericht. Ik ken James eik van hem omdat ik Johnson in een disco zag met al zijn tattoos enn ja tattoo trekt tattoos aan toch! Hahaha. Super leuke middag gehad! Heb James toen mee uiteten genomen omdat ik even alleen met hem wilde zijn.. De volgende dag hebben we relaxt gehouden. Was de Fiesta dus veel feesten en vrienden. Ook de 15e was het zelfde. De 14e waren we in de disco en begon het mega hard te regenen tegen een uur of 1.. damnn in de regen naar huis gerend want het zag er niet uit dat het ging stoppen.. gelukkig was het de 15e droog en zijn we tot het einde gebleven. Uur of 4 ofzo. Zelfs nog 2 jongens onderdak gegeven die uit een ander dorpje kwamen. Ze waren hier op de scooter heen gekomen maar te dronken om terug te rijden. En ik wilde echt niet op mijn geweten hebben dat ik hun terug naar huis getuurd. In de ochtend zijn ze weer weg gegaan na 2uurtjes slaap ofzo maja.
De 17e ben ik met Junior James hahaha anders raken jullie in de war, en Peter, kj en mary ann naar Valencia geweest naar de hot springs again. Was de laatste dag dat ik met de jongens kon rond hangen. Was ook wel erg emotioneel op het einde van de dag.. Vond het ook wel vet lief want Kj heeft gewoon vrij van zijn werk genomen voor me! Die avond heb ik bij Johnson gezeten om daar gedag te zeggen.. drankje gedaan met wat andere vrienden van hem.. Hij nodigden me uit voor de avond erop mar wist niet of ik wel tijd zou hebben..
De 18e had ik een bruiloft! Werd uitgenodigd door de buren van James want een zus van hem zou gaan trouwen en het zou een eer zijn als ik aanwezig zou zijn. Ben ik de ochtend eerst naar Dumaguette gegaan want de kleur was coral pink.. Ja dat ha dik dus niet in mijn backpack collectie zitten hahaha. Maar gauw een truitje geshopt en ook hield mijn telefoon weer is op. Als ik belde kon ik niks horen.. dus weer Wilcie opgebeld.. Die kon het niet gelijk fixen dus mijn telefoon daar gelaten en aan James laten weten dat hij hem na zijn werk ff moest ophalen voor me. Ik was net optijd terug in zambo voor de bruilift. Had natuurlijk ook nog een kado gekocht en dat moest ik nog inpakken en moest douchen tot de vader van de buren zei ik geef de 5 min! Waaauh! Ok ok. Bucket over me hoofd. Kady Jane zusje van James gauw mijn kaartje laten schrijven en kado inpakken kwam nog wel. Hahaha. In de kerk was het super mooi maar had het gevoel dat bijna alles om god draaide en niet om hun. Geen persoonlijke berichten berichten of niks. Maja zijn ook wel erg gelovig hiero! God is alles voor hun en ik als niet gelovige is het al snel te veel zeg maar..Na de kerk naar een resort gegaan waar de dinner was en waar al de kados op tafel werden gezet.. Eten was echt vet goed! Het was alleen niet zo dat er een dansvloer was. Dus na het eten ging de helft van de mensen al gelijk naar huis. Hier draait alles om eten.. ook als er een verjaardag is van een kind ofzo krijgen ze een varken aan spit. Dat is het belangrijkste. Geen kado voor de kids dat hoeft niet. Terwijl je zou zeggen dat het om hun gaat.. Maar ze hebben natuurlijk al niet veel en als ze dan een varken hebben is het een hele luxe! De moeder en zusje van James waren trouwens ook nog gekomen naar het feest.. Iedereen zorgde echt goed voor me en iedereen wilde dat ik bij hun kwam zitten. Zo lief allemaal.. Wilde rond 8u naar huis want ik was er wel klaar mee omdat ik al bijna een van de laatste was daaro. IK wilde de bus pakken maar dat mocht niet dus werd met de auto afgezet. Ze zorgen zo goed voor andere hier en delen alles echt geweldige mensen! Ben daarna gelijk door gegaan naar Johnson om nog een keer afscheid te nemen. Ik wilde wel naar de meiden, Dayan, gwyneth en lexel maar die slapen bijna de hele dag en bij Johnson is het altijd gezellig! Weer wat gedronken en gewacht tot James er was, die me mee naar huis heeft genomen. Johnson nodigden me weer uit voor de dag erna om mee te gaan zwemmen met zijn familie. Ja tuurlijk was mijn aller laatste dag en dat leek me wel een goede afsluiting! :D
19e Met Johnson en zijn familie naar de Mangrove gegaan waar ik hun tour guide mocht zijn. Omdat ze de weg niet kende.. Lola = oma en zelfs de little kids gingen allemaal mee! Waren denk ik wel met 20 mensen ofzo. Ik heb het water en frisdrank lopen sjouwen maar damnn daar had ik ook wel weer spijt van. In die hitte zulke zware dingen sjouwen word je niet vrolijk van hoor! Gelukkig kwamen er een paar met de scooter dus heb ik het halve wegen kunne afgeven. Op het strand hadden ze vet veel eten bij zich dus hebben gelijk gegeten en daarna ben ik met de kids in de zee gaan spelen. Johnson riep me om wat te drinken dus bij de mannen gaan zitten om te drinken. De meiden riepen me weer om bij hun te zitten om fotos te maken en een drankje te doen. Dus werd weer van alle kanten benaderd wel leuk hoor! Echt een super laatste dag gehad in Negros! Leuke afsluiting van een plek waar ik veel vrienden heb wonen!
Ben die nacht met de boot naar Cebu gevaren. Eerst nog wel afscheid van James genomen en Wilcie heeft me telefoon voor de zo veelste keergemaakt. Ook haar gedag gezegd voordat ik weg ging. Helaas geen tijd om naar de twins te gaan maja heb ze berichtje gestuurd. Na een nacht varen en beetje nat geregend geworden terwijl ik sliep wel prima geslapen. Rainnan mijn vriend uit Cebu heeft me opgepikt van de haven met de auto en daarna ontbijt gehaald bij de mac en in zijn appartement opgegeten. Hij vind mij super leuk en wilt dat ik zijn vriendin wordt maar hij is te dik en trekt me echt niet aan.. sorry.. heb t wel super leuk met hem. Hij id de jongen die 8 motoren heeft, 5 autos, een jetski en speetboot. JA dat klinkt wel als een goed leven he! :D En dan wilt die mij..een meisje dat niks heeft.. ow ja een auto die stil staat en een groot bed en wat servies in een stalling hahahaha.. ach ja hebben na ontbijten gezwommen in het zwembad wat erbij hoorde, luxe geluncht, echte koffie op en in het hotel van hem ff film gekeken en gedoucht en geslapen. Jeeeuh okay dat luxe leven mis ik toch wel hoor. Gewoon met een auto overal heen gaan in plaats van in een jeepney te zitten opgepropt tegen andere mensen aan. Niet op de vloer te slapen en een warme douche te hebben! Ah ja.. hij heeft me naar de airport gebracht omdat ik naar Palawan terug ging :D:D:D
De 21e heb ik Suus en Eef opgehaald van de airport damnn moest gelijk huilen! Wat enorm fijn om bekende gezichten te zien! Heb ze meegenomen naar het guesthouse waar we sliepen en die dag niet veel gedaan eik.. tour geboekt voor de dag erna, bij de haven gegeten en een drankje gedaan in de tiki bar. Hebben weer volop bij gekletst! Kan niet omschrijven hoe blij ik was dat ze er waren!
22e werden we op tijd opgehaald om naar de ondergrondse rivier te gaan. Ik was daar al geweest maar is super mooi en wilde het de meiden laten ervaren! Die er ook echt van genoten hebben. Heb van te voren nog met Suus door de rotsen geklommen en van een mooi uitzicht genoten. We moesten daarna met een mini busje weer verder reizen naar El Nido. 45 min daarna wisselen van busje en nog een paar uur.. kwamen vet laat aan in El nido en gelukkig had de chauffeur ons afgezet in ons hotel dus dat wel chill! We moesten alleen ff op de grond van het busje gaan liggen zodat de controle ons niet zag anders moest die betalen om verder te reiden haahaha. In het hotel aangekomen hadden we warme douche! Wowowowow die heb ik al zooooo lang niet gehad! En 2 bedden! Wat een luxe voor me! Gelijk 15min gedoucht denk ik en de meiden de drink manier van the Philppines hier laten kennis maken. Dat is Tanduay en ice tea drinken met 2 bekers. Shot shot en dan de andere. Gaat lekker snel dus! We zaten op t strand en ook daar nog een dansje gedaan in de kroeg en leuke mensen leren kennen.
23e werd eef echt vet ziek wakker,gelukkig hadden we nog niet veel gepland en zijn ik en suus naar een wit strand geweest en van te voren geluncht in el nido zelf. Chille dag gehad en nog genoten van een mooie zonsondergang. Zijn uiteten geweest in de avond samen want eef was nog steeds niet lekker. Volgens mij zijn we ook niet meer gaan drinken omdat we de dag erna een island hopping tour hebben..
24e was Eef gelukkig stukje beter en zijn we met tour c meegegaan met de boot. Mooi gesnorkeld alleen met de lunch begon het te regenen wat het gelijk erg koud maakte. De zee was echt een stuk warmer dan uit het water.. we zijn naar de tour bij hetzelfde resaurant gaan eten als waar ik met Suus was. Toen toch nog maar terug gegaan naar het strand voor een biertje. Geen locale drankjes meer voor de meiden hahaha. Niet laat gemaakt omdat we de dag erna weer veel geplnad hebben.
25e zijn we gaan klimmen naar een super mooi uitzicht over heel el nido uit! Echt super mooi! Het klimmen viel alleen beetje tegen want voor het geld dat ze vroegen en de duur van de klim was het grof betaald maja. We zijn daarna doorgereden naar een ander white beach sorry ben de namen kwijt hoor.. ow en we hadden onze eigen tyrclycle driver geregeld. Die had alleen een lekke band toen die ons voor het klimmen bracht dus kregen we zijn vriend met ons mee wat we jammer vonden maar blij dat die het wel netjes had opgelost. Heerlijke dag gehad daar alleen veel zandvliegen dus ik ben eik vooral gewoon in het water gebleven hahaha. Hebben nog wat geshopt en een drakje gedaan omdat het onze laatste avond was in El Nido. Wel jammer want toen ik er was in Nov was het echt een stuk drukker en leuker om echt los te gaan maha.. met al die terroritsche aanslagenen verhalen is het niet echt super om daar op vakantie te gaan..
26e zijn we naar Port Barton gereden de plek wat voelt als home for me. Een vriend van me had een kamer geboekt voor me maar de meiden vonden het niet zo super, dus gingen verder kijken aan het strand. Terwijl ik wachten op hun kwam er een vriend van me op het strand aan met zijn boot.. gelukkig herkende die mij nog hahaha. Werden voor die avond uitgenodigd in paradis eisland waar hun baar een groot feest gaf omdat die 50 jaar werd. Super gaaf! tuurlijk wil ik er heen! De mieden wilde ook wel mee als ze dan wel terug gebracht zouden worden na 3x een ja gehoord te hebben zijn ze meegegaan. Het duurde alleen bizar lang voordat we er waren.. Daar gelijk alcohol gekregen en gechilled en gedanst. Alleen het kwam er op neer dat ze dus niet meer terug konden. Na heeeel veel vragen aan mensen die ik daar heb leren kennen konden ze uiteindelijk in een kamer van de zoon en zijn vrienden slapen. Super fijn! Ik ben nog even doorgegaan want in de philippines ben je gewoon alcohol verslaafd bijna. Is elke dag wel drinken dus ja kan er aardig tegen nu.. hahaha. ik zou uiteindelijk ook bij hun in de kamer slapen maar ze waren de hele nacht aan het praten en gek aan het doen kon echt geen oog dicht doen. In de morgen rond 5u zijn suus en eef terug gegaan naar hun huisje. Ik had niks geboekt dus schoot voor mij niet op om terug te gaan want had niks om terug naar te gaan.. Ben uiteindelijk in de hangmat gaan slapen met coco samen een vriend van me van daar. Het was zo koud en heerlijk om even tegen iemand aan te liggen toch.. Hebben denk ik 3u geslapen voordat ze ons wakker maakte dat de boot zou vertrekken. Damnn. wel leuk ook om weer bij de jongens te zijn daar! Ook al hebben ze zich niet aan hun woord gehouden om de meiden terug te brengen maar is beetje een Philippines kwaaltje. Altijd te laat zeker een half uur en vaak dingen zeggen die ze niet waar kunnen maken.. Die middag nog souvenirs gekocht bij andere vriend van me en nog een rondje door het stadje gelopen. Heb nog voor een slaap plek voor mij gezocht want waar de meiden zitten was beetje te duur voor mij! Hun hebben vakantie natuurlijk en ik ben al bijna 10 maanden weg. In de avond heerlijk gegeten en wilde een drankje doen maar was ook hier niet veel te doen helaas. Hebben bij de jongens van de reggae shop van de souverniers wat gedronken en gedanst. Daarna naar het strand gegaan naar een barretje maar was niet veel aan. Dus daarna maar richtin huis gegaan.. Wordt btw echt gek van het typen me pc kan het niet volgend dus moet steeds wachten met typen om te kijken dat t wel goed gaat. Ga ook ff een break doen nu..
28e zijn eef en ik naar een boot trip geweest met snorkelen waar we een vet grote turtel gezien hebben! Voor mij normaal maar voor eef natuurlijk vet gaaf! was zelf ook wel enthousiast omdat echt vet rustig bleef en nog een jongen heeft fotos van mij gemaakt onder water maar heb helaas nog niks ontvangen.. mijn go pro werkt niet meer. Heb geen scherm als ik hem aan doe en zelfs als ik hem aan sluit aan mijn pc krijg ik niks te zien. Vet bizar. Baal echt zooo erg! Heb nog wel garantie maar hoe dan als ik hier zit.. ff opsturen? :S ja aan de meiden mee geven maar dan moet mama hem weer opsturen. Dat kost denk ik net zo veel geld als er hier na laten kijken.. maja ok niks aan te doen alles gaat kapot.. Gaat elke keer veel geld in zitten.. op de tour nog mooie snorkel plek gezien en wilde eik nog naar een andere mooie snorkel plek maar vanwege de wind zijn we naar een eiland gegaan waar we konden rusten.. ow hebben tussen door nog lunch gegeten op een ander eiland. Daar lieve Filippijnse mensen leren kennen die gelijk weer eten aan boden en fotos wilde met ons. Zulke lieve mensen! Grappig kwam een man op een jetski aan wat die Ricky was de baas waar we die verjaardag van hadden.. macho men! Op t einde van onze trip nog naar een zandbank geweest waar we zeesterren konden vast houden. Mooie plek om af te sluiten van een leuke dag. Toen we terug waren naar Suus gegaan en in de avond afgesproken voor te gaan eten. Zodat we even konden rusten en ons zelf op te frissen. Ik zat bij een lokale familie dus rust had ik niet echt.. ze bleven maar praten tegen me en de kinderen hielde me bezig maja.. Zijn bij hetzelfde restaurant gegeten want eef wilde een vega burger. Hebben uiteindelijk alle 3 er 1 op! Super groot en lekker! Daarna weer bij de reggae shop wat gedronken de meiden zijn alvast naar purple turtel gelopen omdat ze niet bij de jongens wilde zitten..ik ben daarna naar de purple turtel gegaan maar geen meiden.. Kwam mark tegen een vriend van me dus aan hem gevraagd of die mee naar de meiden hun hotel wilde lopen. Hun wilde daar blijven omdat t dus vet rustig was overal. Weinig toeristen van wegen regen seizoen en de terroristen aanslagen.. Ik heb nog met Mark een drankje gedaan bij de jongens in de reggae shop.. want in de andere cafés was t ook rustig helaas.
29e Heb ik met mark een zijn vriend kunnen regelen dat ze met ons naar de waterval zouden gaan omdat hun een scooter hadden. het was te ver om te lopen! Daar nog wat gesprongen van de stenen in het water en gezwommen. Toen we terug gingen samen wat gegeten en daarna moest ik naar huis om te rusten omdat ik die middag een nieuwe tattoo kreeg. De meiden zijn naar white beach gegaan samen. Toen ze terug kwamen naar mij om naar mijn tattoo te kijken was eef gebeten door een kwal. OMG! Zag er echt verschrikkelijk uit! Ze had ook veel pijn! Echt vet zielig ze had elke keer wat.. Na mijn tattoo zouden de mieden naar mij komen in de avond mar ze bleven maar weg. Had onder tussen al een fles empy op en een pizza.. ben uiteindelijk maar naar hun gegaan maar daar waren ze niet dus ben met mark weer bij de jongens gaan zitten en drankje gedaan.
30e zouden we naar Puerto princessa terug gaan maar vanwege de terroristische aanslagen belde suus mij op dat ik daar wel mocht blijven omdat hun naar een hotel gingen met zwembad om daar te chillen.. Ik vond het wel een goed plan want een van mijn vrienden van de reggae shop was jarig en gingen met de hele groep naar white beach en ze hadden een varken en 6 flessen empy ik had er ook nog 1 gekocht voor hem dus hadden er 7 hahaha. Super chillen middag gehad einde van de middag terug gereden en in de shop verder gedronken en gegeten. Moest die dag wisselen van kamer omdat ik in de ochtend had uitgecheckt maar gelukkig had mark een andere kamer gevonden voor me voor hetzelfde geld.. daar me spullen gedropt en weer gedronken… de dag erna terug naar de meiden gegaan. Weer moeten huilen toen ik mijn nieuwe gevoel van home verliet.. zou daar echt graag lang willen blijven om te kijken dat ik het daarna nog steeds leuk vind.. Heb met de meiden aan het einde van de middag afgesproken om een biertje te doen bij een lokale brouwerij vlak bij mijn slaapplek.. super lekker bier gedronken eindelijk weer IPA! Jammie! Wat mis ik goed bier zeg! Altijd rum en pils.. pfff daarna uiteten gegaan en een drankje gedronken in de tiki bar.. Daar was Coco ook nog heen gekomen om gedag te zeggen. Ik had een vroege vlucht naar manila dus ben eerder weggegaan dan hun..
31e had ik mijn vlucht naar Manila waar Jayson mij opgehaald heeft. Ik ken hem van Madapasqua. Omdat hij tatttos heeft hadden we fb uitgewisseld en kontact blijven houden met elkaar. Manila is erg duur om te verblijven dus als ik bij iemand in huis kan blijven scheelt een hoop geld voor me. IK wist alleen niet dat die bijna 3-4u rijden van Manila af woonde… Helemaal met het verkeer daar is een drama. Zonder verkeer zou het maar 2u duren. Maja daar aangekomen heel de familie leren kennen. Mama, papa, 4 kinderen, vrouw, vrouw van de broer, broer weet ik veel hoeveel mensen er wel niet in het huis woonde. Ik kreeg me eigen kamer wat werd gebruikt als opslag klein maar prima voor mij.. haar broer sliep in de woonkamer. Gelukkig kreeg ik dat kamertje dat ik toch wat privé had zeg maar.. Hebben wat bijgekletst en natuurlijk weer wat gedronken.. Wilde in de avond met de meiden gaan eten in het hotel maar vanwege het verkeer konden we dat niet doen.. Baalde echt want als ik wist dat het zover was van de stad had ik beter in hun hotel kunnen inchecken en daar op hun kunnen wachten.. maja philippijnen zijn niet altijd even duidelijk over dingen helaas.. Ben daar dus gebleven en karaoke gezongen en daarna gegeten. Zijn op tijd naar bed gegaan want mijn vlucht was erg vroeg en de dag ervoor natuurlijk nog op stap geweest.. en dus maar 3u geslapen die nacht..
1e De meiden zouden die avond terug vliegen naar Nederland dus wilde ze nog graag zien! Jayson had gezegd dat die broer van zijn vouw wel met mij mee zou gaan. Hij moest alleen wat dingen doen in de ochtend.. dat duurde dus tot begin middag en daarna moest die nog eten.. waren dus best laat weg gegaan. Wel waren we met de scooter want met de auto zouden we gelijk weer vast staan in het verkeer. Toen we aankwamen bij het winkelcentrum konden we de meiden niet vinden.. blijkbaar hadden ze het verkeerde winkel centrum door gegeven en was ik zo stom om het niet van te voren te controleren.. hadden maar een half uur voordat ze zouden vertrekken maar dat gingen we niet redden helaas… echt zoooo k u t dat ik geen knuffel meer heb kunnen geven na zon chille en leuke vakantie met ze! Maja soms heb je niet alles in de hand.. Heb het beste er maar van gemaakt. Nieuwe schoenen gekocht zodat ik weer kan hardlopen en naar de bios geweest met die jongen.. toen weer terug gereden. We kwamen laat aan dus nog wat gegeten 1 biertje gedronken en naar bed gegaan.
2e zouden we in de ochtend naar de rivier gaan maar het regende dus hebben we het maar gecanceld. Jayson zou een nieuwe tattoo maken bij me dus is maar aan het ontwerp gaan werken.. had dit idee al vet lang in mijn gedachten maar wist niet welke plek wilde eerst me hele afmaken maar toch maar voor mijn hele arm gekozen.. sorry family ik weet dat jullie het niks vinden maar ja.. is gelukkig niet jullie lichaam… hij heeft er 6u over gedaan en na 5u hadden we dinner. Die ouders hadden de hele familie uitgenodigd omdat ik weg zou gaan die avond.. super lief en leuk! Hebben op een traditionele manier met zijn alle gegeten van banana leave met onze handen. Daarna verder met laatste gedeelte van me tattoo maar ow my god dat deed wel echt ff pijn. Hebben maar weer wat alcohol te voorschijn getoverd hahaha. Ze hebben we rond 11u weggebracht naar de airport want mijn vlucht was om 4am. Gelukkig was t nu niet druk en waren we bijna in 1,5u – 2u rijden daar. Wat een verschil he met 4u! damnnn.. spullen gedropt bij de immigratie geld betaald om weg te mogen.. omdat ik er al zo lang was bijna half jaar moest ik dus eerst toe stemming vragen om weg te gaan hahhaha ja bizar he. Nou ja daar begon mijn extreem vermoeiende reis.
3e had dus me vlucht om 4 am duurde maar 2uurtjes naar Bali daar 9u moeten wachten en toen door naar Sulawesi. In Bali niet veel gedaan omdat ik mijn bagage niet kon inchecken.. dus wachten wachten en wachten. Slapen lukte niet, wel nog met een Ned meisje gepraat maar nog duurde het lang. Naar Sulawesi niet in het vliegtuig echt kunnen slapen want zat niet bij het raam.. wel gerust ..
4e. in Sulawesie weer 8u moeten wachten.. eerst maar wat eten gezocht want had nog niks op alleen wat broodjes en koffie.. Daar wel leuke mensen van het eet tentje leren kennen die beetje engels konden. Bijna 3u bij gezeten nog gratis koffie gehad enzo. Toen hun naar huis gingen ben ik toch maar gaan proberen te gaan slapen op een bankje in de airport. Na 3u mijn wekker gezet. Ben alleen 5x wakker geweest en eerder opgestaan.. wat voelde ik me verrot zeg. Vlucht naar papua was ook weer midden in nacht nou ja vroege ochtend.. kwam uiteindelijk in Papua aan om 6u am. Daar stond mijn Nederlandse baas al op mij te wachten.. mee naar haar huis gegaan ontbeten en eindelijk kunnen gaan slapen.. heb denk ik 6uurtjes geslapen. Die middag naar de stad gereden een zonnebril en nieuwe broek gekocht. Regende hier nog al en had maar 1 lange broek. Maar damnn wat ben ik DIK geworden zeg niet normaal! Schaam me voor mij eigen lichaam als ik weet hoe ik eruit zag toen ik weg ging,.. jemig wat is er met mij gebeurd! Ja 3x per dag rijst hakt er wel in geen beweging.. nou ja daarna naar een cafe gegaan en traditional koffie gedronken en hapjes. En eindelijk weer wifi. Toen we thuis kwamen hebben we biertjes gedronken! Alleen hier in Papua kent dus niemand engels.. voelde me beetje alleen… gelukkig vertaalde me baas veel voor me en is nu soort van talk voor mij en de lokale hiero.. hahahaha.. nog wat gegeten en naar bed.
5e Naar de markt geweest rond gelopen in het stadje.. en mijn co partner leren kennen van het cafe waar ik ga werken. Ook naar de plek geweest waar ze aan het bouwen zijn. Ok even voor jullie.. Ik wist dus nog niet wat ik precies moest gaan doen hier, wat ze van me verwachten en hoe en wat. Wat er dus op neer komt dat ik nu in Ambon ben waar mijn baas een koffie tentje wilt beginnen. Ze is alleen pas net begonnen met het bouwen... ik had gehoopt dat als ik aan zou komen gelijk kon werken want naar 9 maanden reizen is mijn geld snel gegaan zeg maar.. moet nu met haar papieren gaan doen van vergunningen enzo en ik moet in snel tempo Indonesisch gaan leren want niemand kan hier engels.. echt vervelend hoor want snap dus niks en als ik die tent wil gaan runnen moet ik echt snel leren hun te begrijpen! Hahaha.. dat was wel makkelijk van de philipijnen! Hun 2e taal was engels! Het plan is nu dat het in Aug af is wij het samen een maandje gaan doen om op te starten en dan gaat ze in sept weg en moet ik het gaan runnen. Maar geen duiken dus voor me en dacht dat ik dat ook in combo zo gaan doen maar wie weet.. wel een mooie kans voor me om hier alles te runnen! Als ik dit aan kan kan ik ook wat voor mezelf gaan beginnen zonder eerst zelf te inverteren en dan er achter te komen dat ik het niks vind of niet aan kan.. Dus mooie kans en super tof dat ze heeft uitgenodigd!echt een lieve en leuke vrouw! Alleen jammer van mijn duiken maar ja komt wel weer een keer.. Wil zeker nog wel jaar als duikmaster gaan werken ergens hoor! Is zooo vet! Nou dat zijn dus plannen en geen plannen we zien wel weer hoe het gaat lopen zeg maar! Die dag niet veel bijzonders gedaan.
6e Met de auto rond gereden langs de kust en mooie plekken bezocht. Nog wat papieren geregeld en verder met de taal studie hahaha.
7e. Naar de stad geweest voor papieren weer en daarna naar een standje. Mag alleen de zee nog niet in van wegen me nieuwe tattoo. In de avond nog naar haar vriendinnen geweest.
8e regende het in de ochtend dus lazy morning gehad.
Ok het is nu de 11e en het regend eik bijna elke dag.. zooo saai maar vandaag in de regen gaan hardlopen… samen met Sonja de vrouw die me wilt dat ik voor haar werken... daarna oefeningen gedaan geeft me echt positieve energie! Heerlijk om weer work out te doen!!
Dagen gaan beetje zo door.. Binnen kort naar Papua waar ze een ander bedrijf heeft en wat projecten dus gaan daar kijken en dan naar Raja Ampat wat boven aan mijn lijst staat van duiken dus kijk er echt naar uit om daar heen te gaan!
Ok het is nu 11-7-2017
Er zijn ondertussen aardig wat dingen veranderd..
Ben van 22-6 tot 9-7-2017 naar Maleisië terug gegaan. Dit omdat ik er een beetje door heen zat in Ambon en ik was vergeten mijn sticker voor mijn visa te regelen dus moest het land even uit om weer nieuw visa te regelen. Je kunt in Indonesië 30 dagen gratis verblijven op een toeristen visa als je die wilt verlengen moet je op de airport een sticker kopen van 35,- USD.
Ik ben terug naar KL gegaan waar ik weer naar het guesthouse ging waar ik de vorige keer ook ben verbleven.. Daar werkte nog steeds wat mensen die ik kende dus super leuk om die weer te zien na lange tijd. In de avond in de bar beetje meegeholpen en met de nieuwe mensen gepraat om advies te geven.. de baas vroeg of ik ze beter kon inwerken hahaha.. Hij bood me ook een baan aan, maar krijg echt geen geld daar dus niet aangenomen hij vroeg het de vorige keer ook al. Ravi een vriend van me van vorige keer heeft me die zondag opgehaald. Samen gegeten en op stap geweest met zijn vrienden. Bij hem blijven pitten en de dag erna heeft hij me naar de bus terminal gebracht.
Ik ben de 26e naar Kuala Terengganu gegaan met de bus in de morgen. Wilde de 25e gaan in de nacht maar waren geen bussen vanwege Hari Raya. Feest van het vasten. Ze zeiden dat ik om 4pm aan zou komen en dan de boot kon nemen naar pulau Redang. Hoorde dat je daar mooi kon duiken en de eerste keer toen ik in Maleisië was waren de eilanden aan de oost kust gesloten. In de bus vroegen mensen waar ik heen ging en zeiden dat we veel later aan kwamen en dus geen boot meer kon nemen. Dammnn hebben er uiteindelijk 10u over gedaan. Was ook vet druk op de weg want iedereen had vakantie vanwege die viering dus gingen allemaal terug naar de families.. Een Moslim gezin bood mij aan om bij hun familie te komen te slapen. Super aardig! Scheelt mij weer geld en ze wilde me in de morgen naar de boot brengen.. Toen we in de auto zaten naar hun huis vroegen ze om ik wilde blijven voor de bruiloft van zijn broer. Heb nog nooit een bruiloft meegemaakt van moslims dus ja plannen zijn er om te wijzingen zeg ik maar.. De familie was super aardig voor me en mocht de kleren van Ina de vrouw van Hakim lenen want ja ik had alleen maar backpack kleren bij.. geen kleren om mezelf te bedekken. Hakim is strict moslim dus wilde me graag aanpassen en meer leren over hun geloof en gewoontes.. Ben er 4 dagen nachten gebleven. Zijn naar een rivier gegaan gezwommen met de kids, heb geholpen bij de voorbereidingen voor de bruiloft. Kado’s gemaakt, eten gemaakt versieringen noem maar op.. Ze vonden dat ik een harde werker was.. Hahaha hoefde niks te doen maja juist leuk anders verveelde ik me en zo mijn respect getoond... Het is zo de man moet aan de vrouw een bepaald bedrag betalen als hij met haar wilt trouwen. Dit hangt af van haar werk. Als je lage klasse is is het minder dan hoge klasse. Ook moet hij vet veel kado’s geven ter eerbetoon aan zijn nieuwe vrouw. Dit gaat echt om vet veel geld. Bizar maar zo heeft iedereen zijn eigen cultuur natuurlijk. De man moet zijn geloftes doen bij de heilige man en er geen kusmaar de vrouw moet de hand schudden van haar nieuwe man en hem blessen, dan de ringen. Als je een ouder persoon ziet bless je hem of haar om een hand te geven en dan je voorhoofd aanraken met die hand. Je mag als vrouw geen enkele man een hand geven alleen je vader en je man en kleine kinderen. Vond dat echt heel moeilijk want voor mij voelde het dat ik ze niet mocht of kwaad op ze was.. toen ik weg ging alleen de vrouwen dus gedag gezegd. Heb veel geleerd over Allah. Vond het vet interessant maar voor mij als ongelovige is het erg lastig om dingen te begrijpen. Na de bruiloft ben ik naar Redang gegaan dat eiland.
In redang aangekomen bleek het echt meeeega duur te zijn.. schrok er echt van.. 30 euro per nacht vroegen ze. Normaal betaal ik 5euro dus das nog al wat he.. Ben rond gaan vragen voor duiken en dat ze eventueel een pakket hadden met verblijf.. Dat zat er ook niet in.. Met wat locale jongens aan de praat gekomen die me aanboden om mij mee te nemen naar hun dorp waar ik goedkoper kon verblijven.. nou prima! Was 20 euro maar ik mocht er voor 18 verblijven. Nog gewoon 1 nacht ipv 3 nachten maar stuk beter! Ook vroegt de jongen of ik mee wilde gaan snorkelen.. Ik zo moet ik betalen.. Hahahaja weet ik veel.. nee hoefde niet want de tour was al geboekt dus kon gewoon mee liften zeg maar. Super chill!!! Blij dat ik altijd zoo makkelijk contact maak en de juiste personen leer kennen. Hij had me na het snorkelen nog mee genomen naar een mooi strand en uit eten. Ook zijn vriend leren kennen met wie ik kon gaan duiken. De volgende dag dus met die andere jongen gaan duiken.. Het duiken was minder mooi dan ik had gehoopt maar wel super chill om weer in het water te zijn! De dag erna in de middag weer gegaan maar in de ochtend weer meegegaan met het snorkelen. De boot die me terug bracht heeft me opgehaald op de snorkel plek hahaha wat een luxe he.. Fijn om locale om je heen te hebben die het even allemaal regelen voor me. Hahaha
Die avond nog bij Hakim en Ina gebleven om de nacht bus terug te nemen naar KL. Hakim had een ticket geregeld voor me via een vriend van hem weer. Hahaha Kijk hoe handig reizen is :D :P
In KL weer aangekomen met spullen gedropt in het guesthouse en met een vriend van me Yuss naar rond gehangen in de stad. Bij hem geslapen de dag erna naar de bios geweest en 1 nacht weer in het guesthouse travelhub geslapen.
De 7e had ik mijn terug vlucht naar jakarta en dan naar Ambon.. Had een sms met mijn gegevens in Indonesisch maar heb het verkeerd begrepen dus had mijn vlucht gemist.. hoe dom hahhaa. Blijkbaar was een teken.. want Sonja zou mijn ticket van Jakarta naar Ambon regelen..Maar niet dus.. Het was maar goed dat ik me vlucht gemist had want anders had ik daar in Jakarta gestaan! :@ Liever stuck in KL want daar heb ik nog genoeg vrienden zitten. Ik terug gegaan naar Travelhub en contact gezocht met Yana. Zij is degene die vorige keer heeft geholpen met de shootings. Kon bij haar blijven slapen. Na een hele zoektocht haar huis gevonden en in de avond nog met een andere vriend van me Alvin afgesproken van Yana was druk met met mensen werven voor shootings.. we zijn naar een uitzicht punt geweest en daar wat gedronken vet mooi! De dag erna met Yana rondgehangen eind van de middag met een vriend van haar wat gaan drinken tot in de avond. De volgende ochtend moesten we op tijd op staan ivm een shooting. Ze zei dat ik kon blijven liggen maar dan zou ik me vervelen dus ben na 4,5 u slaap gewoon met haar meegegaan. Daar aan gekomen was er een iemand nog op komen dagen dus moest ik ineens in springen.. Hahaha werd er ook nog is een close up shoot van me gemaakt. Hahaha.. het is een reclame voor Panasonic.. als die af is stuurt Yana mij de link ben benieuwd! :D In de middag heeft een andere vriend Ahmad Maaruffa mij opgehaald en zijn we samen gaan lunchen en hij heeft me naar me vliegtuig gebracht dus super chill! Was ruim op tijd dus me vlucht niet gemist! Had zelf een nieuwe vlucht geregeld want Sonja zei dat we de 11e naar Manokwari (papua) zouden gaan. Dus moest helaas een vet dure vlucht regelen maar ja..
In Ambon aangekomen stond Sonja op me te wachten. Die dag met haar en paar andere vrienden gaan uiteten en naar een resort gegaan van een meisje die ze had leren kennen en daar de hele nacht op het strand gechilled… Was echt zoo moe want had zooo weinig geslapen! Maja uiteindelijk over me slaap heen.. kwamen in de vroege morgen terug dus de hele ochtend en halve middag geslapen hahaha..
De 12e zijn we naar Manokwari gevlogen. Sonja Wilde eik de 11e gaan maar haar contact persoon die het zou regelen had dus niks geregeld. Ik heb uiteindelijk maar de tickets betaald zodat we wel op tijd konden zijn voor de bruiloft van haar neef..
In Manokwari aangekomen zijn we opgehaald door haar broer en sliepen we de eerste nacht bij een vriendin van haar. Nog die avond met haar collegas coffee gedronken en doe nog steeds me best om ze te verstaan maar ben blij dat ik data op mijn tel heb zodat ik me beetje bezig kan houden hhahahahaha... De dag erna zijn we bij haar oom gaan zitten waar de hele familie was.. Met iedereen kennis gemaakt en gegeten, jurk gekregen die ik mocht lenen voor de bruiloft. Ja die hebben jullie vast allemaal al op fb voorbij zien komen :D mooi he! Had alleen beetje dikke reet ervoor. Ben echt aangekomen joh! Ik beweeg amper hier. Op schiphol liep ik natuurlijk mega veel.. Sporten elke dag en goed eten helpt ook een stuk.. Maja kan er weinig aan doen.. probeer er op te letten maar kan weinig bewegen. train in de morgen maar als me eten dan niet goed is heeft trainen ook weinig zin.. :(
De 14e was de bruiloft.. We hadden die nacht bij Danny haar broer geslapen omdat we aan en gesloten gate stonden die nacht.. In de ochtend moesten hun dingen regelen, kapster, kleren, schoenen kopen hahaha ja last minut.. Maja ik maak me tegen woordig niet snel ergens meer druk over.. Ben hier echt een ander persoon dan in Nederland. De stress van Nederland maakt me wel gezelliger al zeg ik het zelf.. Ben echt rustig hier en heb soms het gevoel dat ik niet mezelf kan zijn. Dit omdat ik in Ambon en Papua nog maar 1 blanke in beide plekken heb gezien. Iedereen kijkt me aan en Sonja zegt dan ook dat ik niet te opvallend mag doen.. Hoe dan. Wit meisje met tatoos blond haar.. Ik hoef niks te doen en val al op hahaha.. Mis mijn drukke leven soms.. Koken voor vrienden, wijntje drinken, sporten, fietsen, wandelen, werken.. Is hier alleen maar chillen wel omdat hier ook veel moslims zijn is het krijgen van alcohol stuk moeilijker.. Wat opzich wel ff fijn is als ik kijk wat ik in de Philippines achter over heb geslagen OMG! Dan is het maar goed om fff af te kicken hahahaha.. Anders krijg ik die buik van me nooit weg..
Ok even terug komend op mijn verhaal. Rond 12u moesten we in de kerk zijn maar we waren er rond 12:45u. Gelukkig hadden we niet veel gemist alleen hoop geschreeuw wat ik toch niet begreep.. Was een kristelijk huwelijk dus weer veel god. Wel minder dan in de philippines waar ze toch wat strenger geloven na mijn idee.. Ringen, kus, fotos, duiven, comfetti en uuh de rode loper hahaha.. nou ja alles wat je kan bedenken zeg maar.. In de middag moesten we kleren van Sonja ophalen die ze had laten maken.. En daarna door naar haar broer.. Ze kennen niet van optijd zijn dus ik was gestrest want mijn jurk lag in het huis van de bruidegom.. DIe dus al het huis uit waren en de deur van de kamer op slot hadden gedaan ja je raad het al mijn jurk lag daarin! Konden geen sleutel krijgen maar uiteindelijk toch kunnen fixen zoals jullie zagen! Gelukkig. Op de bruilft was ik natuurlijk weer een hoogte punt. Hoorde dat mensen zeiden dat ik een mode show liep daar. Iedereen keek me aan natuurlijk hier fotos daar selfies. Net een beroemdheid terwijl het niet mijn bruiloft was. En ja geen idee wanneer die is.. hihi Find the right men... :) In de avond heb ik nog staan dansen wat ik dus ook de dag erna heb gehoord.. De bruid was zooooo mooi! De mooiste van al me bruiloften tot nu toe. Die jurk steelde echt de show! wow! Ik vroeg nog naar een feestje maar die was er niet.. helaas. Kan wel even een goed feestje gebruiken!
Het is nu de 16e Juli niet veel gedaan gisteren en vandaag.. Verveel me een beetje. Sonja zegt dat ik volgende week kan werken. Ze zei dat ik als duikmaster aan de gang kon maar moet nu ook promotie doen.. Snap er niet veel van is elke keer wat anders en ook verschuifd de tijd steeds.. Ik weet niet meer wat slim is.. Ik wacht nog ff af hoe het gaat lopen. Anders toch maar eigen plan trekken.. Kan Maybe werken in KL in een bar... Kan dan denk ik wel bij mijn vriendin van de shootings blijven en kan dan ook voor haar werken.. Dus heb nog opties open staan :D
Ok ik wilde dit verhaal eerder plaatsen maar het is er nog steeds niet van gekomen. Zonder internet lukt het niet. Als ik naar een cafe ga met wifi werkt het op mijn telefoon wel maar niet op mijn computer..
17-7 Zijn we naar Mansinam eiland gegaan. Met bootje 10 min varen dus lekker dichtbij. Het was niet zo spectaculair maar leuk om weer ff dagje weg te gaan en wat anders te zien! Hebben aardig stukje gelopen en juist die dag scheen de zon ook hahaha.
18-7 Het regende de hele dag. Heb er maar een film dagje van gemaakt hahaha. Hebben 3 films gekeken met Sonya en Henkie de jongen die hier in huis leeft. Hahaha prima vermaak. Probeer ook beetje te studeren weer heb een boek The Encyclopedia of Recreational Diving. Gekregen bij mijn dive master. Daar wordt alles net wat meer in uitgelegd. Gaat dieper in de stof. Aangezien ik de helpt weer vergeten ben hahha is het wel slim om het door te nemen ben alleen veel moe hier.. Weet niet waarom maar voel me moe hele tijd op het moment als ik stil ga zitten.. Ik slaap in de ochtend bijna tot 9/10u. En lig er dan om 12u in.. Dus meer dan genoeg slaap zul je zeggen.. Weet niet waarom..
20-7 Ben ik gaan duiken met Edy een jongen die ik weer ken via Sonya. Hij heeft me opgehaald met zijn vriend en zijn we ook bij Mansiman eiland gaan duiken daar liggen 2 wrecks. De 1e was niet zo heel groot en ik stond er echt versteld van wat voor een vuilnisbelt onder water ligt! Echt bizar hoor.. De mensen willen vissen eten maar denken er niet over na dat de vissen koraal eten en als ze de zee zo vervuilen groeit het koraal ook niet. Koraal heeft zonlicht nodig om te groeien en als alles bedekt is met plastic tja.. dan komt er weinig zonlicht bij.. Dus geen koraal en dan ook geen vissen meer… Dat is wel heb zo veel geleerd in MCP in de Philippines over de zee en environment. Het doet me echt pijn om zoveel afval te zien liggen! Zou graag wat willen opstarten hier maar waar moet je beginnen.. Heb ook in mijn eerste duik een grote zak gevonden en er maar een clean-up dive van gemaakt.. Edy keek me echt aan van wat doe jij nou weer. Ik weet dat een zakje afval rapen lang niet genoeg is maja beter dan niks denk ik dan maar.. De 2e duik was iets mooier. Groter wreck en meer koraal er om heen dus ook meer vissen. Wel kleine maar ja beter dan niks he.. Zo ie zo komen vissen eerder af op een wreck voor beschutting en groeit vaak ook genoeg eten voor ze. Het regende die dag dus hadden het best koud toen we uit het water kwamen.
22-7 Zijn we met vrienden van Sonya naar het strand geweest en daar gaan bbq en snorkelen. In de avond zijn Sonya en ik naar een cafe gegaan waar een lifeband speelde. Er zou ook iemand komen voor mij om te helpen met werk maar die kwam weer is niet opdagen. Zo aat het hier best wel vaak.. Afspraken maken komen ze niet of standaard te laat. Maja zo gaat het in het buitenland.. Wij zijn verantwoordelijk en de mensen hier kennen dat niet.. In het Cafe op het einde nog wat jongens leren kennen die me de dag erna mee wilde nemen naar watervallen. Ja super leuk natuurlijk!
23-7 Jaja deze jongens hielden hun afspraak en hebben me opgehaald om naar de watervallen te gaan. Waren 3 jongens. 1 uit Sumatra, 2 uit Ambon maar ze woonde hier al een lange tijd voor studie en werk. Het is hier regenseizoen. Ja je begrijpt het al. Wij lopen door het oerwoud om naar de watervallen te gaan.. Overal gleden we uit natuurlijk hahahaha. Maar met bloten voeten in de slik lopen beter dan met slippers en uitglijden.. Hahahaha Heerlijk die modder tussen je tenen omhoog te voelen komen hahaha en over puntige stenen te lopen als je weinig eelt hebt.. Maar het resultaat was daar! Super mooi! Waren mega veel watervallen! Ik hou echt van de natuur! Zo mooi zo vredig heerlijk! Zijn helemaal naar de top geklommen waar ook een grot was. Wilde eik wel helemaal naar binnen want hij bleef maar door gaan maja slangen spinnen andere reptielen die je liever niet tegen wil komen wonen daar wel maybe.. Dus toch maar niet gedaan.. Ik hou wel van adrenaline kicks maar niet van een beet van een slang in mijn voet.. Na ons avontuur hebben we onze weg terug weer veilig overleeft. Toen naar een cafe en wat gedronken. Toen naar huis maar daar was niemand.. We zijn maar gaan eten en daarna door naar hun huis. Daar gedoucht en omgekleed. Jongens spelen in een bandje dus hebben gitaar gespeeld voor me wat gezongen super chille dag weer zo! Ze konden niet allemaal even goed engels maar met google translate kom je ver en ik snap al steeds meer Indonesische woordjes hahahaa.
25-7 In de middag hadden we een ceramonie voor een bruiloft. Eerst bij de gemeente en daana feestje bij het huis. Jullie hebben vast allemaal me dans met oms gezien! Hahaha was wel weer lachuh. Mensen vinden het leuk om mij te zien dansen breng gelijk een lach op andere mensen hun gezicht. in de avond zijn we met de boot naar Numfor island gegaan. Met een baas van Sonya die ons uitgenodig had om haar te vergezellen met haar familie. Was een bot trip van 6u. Heb eik de hele nacht geslapen. met springende kinderen om me heen, krijsde kinderen, snurkende mensen, geen airco of fan.. Maja was echt moe en kan tegen woordig echt overal slapen volgens mij ahhahaa.
26-7 Aangekomen in de hele vroege ochtend in Numfor. We hebben alleen echt lang moeten wachten tot er een auto kwam om ons op te halen. maja ze kwamen idg anders hadden we daar maar gestaan.. We hebben een bad genomen en gaan eten in het cetrum. Omdat er een feest was werd er gekookt voor het hele dorpje. Ok 1 lange straat hahaha. Vis met rijst gegeten en daarna wat geslapen. In de middag zijn we naar het strand geweest waar ik ben gaan snorkelen en de mannen gaan speer vissen. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om een vis te doden dus ja.. Liet het lekker aan hun over. Snorkelen was niet heel bijzonder was dicht bij de mangrove en alleen veel zee gras.. En een verrekte sterke stroming. Gelijk weer hele training gehad om terug te zwemmen joh! ;D In de avond weer in het centrum gegeten en wat gerust. In de avond nog visite gehad van de dorps gek. Een man die is opgegroeid zonder ouders en altijd naakt rond loopt. Hij gaat van huis tot huis om ergens eten, drinken en een sigaret te krijgen. Dat deed die dus ook bij ons. Maar hij gaf nog even een dansje voor ons met zijn eigen lied erbij! Hahahhaa.. Ja zulke dingen maak je ook gewoon mee he..
27-7 Het eiland is er om bekend dat de japanners er zaten in de oorlog en dus ook vliegtuigen zouden liggen van die periode. Ik wilde dat graag zien zodat ik beetje van de history van het eiland mee kon krijgen. Na heeeel veeel mensen te hebben gevraagd eindelijk een jongen gevonden die met mij mee wilde gaan met de scooter. Het leuke is alleen hij verstaat geen engels. Mijn indonesisch is een stuk verbeterd maar nog steeds alleen maar de basic. Na een hele rondje rond het eiland van 3u hebben we alleen maar dorpjes gezien en schreeuwde mensen.. Ik ben een grote attractie hier. Zat beetje als een princes achter op om naar iedereen te zwaaien in de stik hitte.. Wel grappig maar soms er vermoeiend. Terug in het dorp, ff snel bad genomen en gegeten. De ceramonie, feestje weet nog steeds niet wat t precies in hield begon met optocht. Met 1 straat aan mensen was die dus zo voorbij. Ik stond bij de politie en leger mannen te wachten want sonya volgde de parade voor fotos en filmpjes. Ik wilde niet mee lopen want het was 36 graden.. Natuurlijk zelfs hun wilde op de foto met me. Had eik ook even een selfie met hun moeten nemen. Daarna door naar de kerk waar het eind punt was. weer fotos en selfies. Was er ff helemaal klaar mee dus wilde terug naar huis. Heb even geslapen en daarna alles gepakt om terug naar de haven te gaan. We gingen nu alleen niet met de boot maar met de ferry. Amelia de baas collega vriend what ever van sonya had een mooie plek gevonden. Hihi je weet wel waar we normaal ale autos neer zetten lagen nu allemaal matjes van mensen om te slapen. Echt zo iets kun je alleen weer in zulke landen mee maken. Ik ben gelijk weer gaan slapen want was kapot. De ferry vertok om 6u en ik sliep rond 7u en om 10u weer wakker. Ben met een jongen die bij ons hoorde een rondje gelopen en kwamen uit boven bij het personeel. Ik denk dat het niet toegestaan was maar ja voor mij geen probleem hahaha. als toerist ok wacht enige toerist is het makkelijk om jezelf van de domme te houden en ze zijn trots om je te zien. Werd natuurlijk uitgenodigd om bij hun te komen zitten voor koffie of thee. Ja hoor kan wel koffie gebruiken. Ik wilde dansen ja kan wij hebben karaoke set. hahaha tuurlijk.. daar gezeten werd cake snacks nootjes water voor me neer gezet.. en werd gelijk uitgenodigd als ik ergens heen wilde was ik gratis welkom aan boord. :D Zo makkelijk dus. Na paar uur toch maar weer terug gegaan en eindelijk had ik internet. Op het eiland was er geen signal. Dus ff weer alles up to date gemaakt hihi
28-7 In de ochtend weer terug gekomen en weer gewacht tot we opgepikt werden. Naar huis en slapen ow eerst bad want voelde me echt vies naar zon ferry tripje! Ik werd die dag opgehaald door een man om te gaan duiken.. Hij wilde meer leren dus vroeg of ik mee wilde. Vriend van de familie van Sonya. Ik en sonya mee, nam die ons eerst mee om te eten ok geen probleem toen werd het al bijna donker ik zei hhuh wil je een nacht duik maken? Ja dus ok geen probleem lang niet gedaan dus chill! Duiken gemaakt. Hem begeleid maar hij had het niet echt nodig zijn stabiliteit was niet goed maja. Na duiken op de boot beetje soort van gedoucht en weer gaan eten. Eerst Sonya opgehaald en wilde eik niet eten dus maar gewoon snack en koffie genomen. Hij was druk met zijn computer en zette ook ff een doosje met kogels naast zijn tas. Veel belangrijke hoge mensen hier hebben dus een geweer op zak. Was een luchtbux die kun je grbuiken tot 5 m ofzo maja je wilt het niet voelen dan hoor! Beetje een bizarre cultuur hier. Mensen worden vermoord, ontvoerd en gekipnappt. Dus pistool of kapmes is aardig handig om bij te hebben! Even verder over hier.. Weet niet of ik het al verteld heb maar mensen hier gaat veel over status.. Als je goede kennisen vrienden hebt dan kun je veel bereiken hier. Ook is het vies. Overal plastic, langs de weg, in de zee over al. Vind het echt zonde mensen denken er niet over na.. Mijn nieuwe vrienden die ik hier heb gemaakt gooien ook alles op straat tot ik ze een tik geef en ze beseffen ow sorry en het op rapen.. Zou willen dat ik hier wat zou kunnen betekenen in het beseffen van het afval. Maja zit niet in de overheid.. die zouden er ook wat aan moeten doen. Ah ja.. verder niet heel bijzonder als tourist hier heen te komen.. Er zijn mooie plekken maar niet de moeite waard.. Al hoe wel ik nog steeds uit kijk voor Raja Ampat! Paradijs op de wereld zeggen ze!!
29-7 Ben in met Riando een jongen van hier neefje van tante van Sonya ofzo dagje gechilled en savonds naar cafe geweest.
30-7 Zijn Sonya, Amelia en ik met John haar collega, werk partner en zijn familie naar et strand geweest.. In de avond toen we thuis kwamen zei amelia dat ze naar foodzaal ging. Weet ik veel wat ze bedoeld.. Okay indoor voetballen of dat ik mee wilde doen was vet moe maar okay ik hou van sporten en mis het verschrikkelijk dus ja hoor. Echt super gelachen en mijn conditie heeft me wel een beetje teleur gesteld helaas..
31-7 Naar immigratie geweest om mijn Visa te laten verlengen. Papieren mee gekregen om in te vullen. Formulier moeten maken. Bla bla bla
1-8 OMG alweet Augustus! Jeeuh wat gaat de tijd snel soms! Ben met Riando 3u gaan hiken. Was in begin beetje bang omdat we echt niemand tegen kwamen. Als we ontvoerd zouden worden zou niemand het door hebben! Uiteindelijk is alles goed gekomen en hebben we genoten van de natuur! Moest een ticket kopen voor de immigratie om te laten zien dat ik het land weer uit ga maar Air Asia werkte niet lekker echt 8x geprobeert maar met de betaling ging het elke keer mis.. Wat een stress zeg!
2-8 Ticket niet gelukt.. Ok in de morgen weer proberen noppes.. Ok ik met David andere vriend van me hier alles laten printen. Toch maar naar immigratie en hopen dat ze me toch willen helpen. Nou nee dus moet echt dat terug ticket hebben.. Ok ok... En een document was niet goed dus moest ik nog aanpassen. Zijn naar David zijn huis gegaan om zijn computer te gebruiken. Ik heb ook via zijn telefoon een exit ticket kunnen boeken. Alleen toen ik in mijn inbox keek had ik ineens 2 tickets. Had sonya gebeld en die had ook al een ticket. Jeeuh gaat lekker he! Nou Sonya gecanceld ik 5 telefoontjes naar Air Asia om te vragen hoe ik het kon regelen. Gelukkig kon ik hele refund krijgen van mijn dubbele ticket! Fijn! Het duurde een paar uurtjes tot ik alles had geregeld maar gelukkig klaar! Weer opnieuw gaan printen en daarna gechilled.
3-8 In de ochtend weer naar Immigratie alles ingeleverd! Jeeuh! Eindelijk klaar met stress.. In de middag naar t strand geweest daar ff gezeten en van de stilte genoten. Daarna bij David thuis geslapen. Hij woont bij de universiteit in een soort studenten huis. Dus altijd wel gezellig want meerdere mensen daar! Wonen 5 mensen in dat huis.. In de avond samen sate gegeten en koffie gaan drinken. Wil altijd om 10u thuis zijn want weet dat er dan nog mensen wakker zijn en thuis zijn zodat ze het hek open kunnen doen! Ook voor de veiligheid. Wil niet weer achter volgt worden. X met Sonya werden we achtervolgt door een jongen op de scooter weet niet of ik het al getypt hebt maar was niet tof blij dat we met zijn en waren! En blij dat Henkie de jongen die bij ons woont ok wij bij hem ook thuis was en ons kwam ophalen wachten met een kapmes om die gast weg te jagen! Daarom altijd met een andere local jongen is beter!
5-8 Dagje met Sonya bij haar tante voor haar werk. Hopelijk gaat t nu allemaal snel en hoeft zij ook allemaal niet meer te wachten op andere en kan ze eindelijk beginnen met werken zodat we ook dat cafe kunnen afmaken in Ambon.
Ik heb me er zelf al bij neergelegd dat ik hier niet ga werken. Wel jammer want had me reis er op afgesteld en op in gepland. Maja zo gaan soms dingen zullen we maar zeggen. Ik blijf lekker genieten nu ik hier nog ben en mijn plannen zijn om volgende week naar Raja te gaan dan terug voor weken naar Ambon van daar 1 sept naar Jakarta dan 4 sept naar KL voor 2 dagen ofzo en dan naar Sulawesi duiken en dan terug naar Ambon. Ik okt moet het wel echt klaar zijn dus kan ik maandje helpen en kan ik in Sept nog reizen in Ambon. Dus dan gaat de tijd snel! Ik heb mijn ticket terug naar Nederland 29 okt dus kom de 30e aan! Maandje alles regelen en jullie allemaal een bezoekje brengen en dan door naar Oostenrijk om daar te gaan werken voor wens chalets again! :D Daarna zien we wel weer verder!
Ik kom er net achter dat ik met de pc van Sonya mijn hotspot kan gebruiken en dus gewoon mijn verhaal online kan gooien! WOWWIE!!!!
Hoop dat jullie veel lees plezier hebben gehad! Ik hec echt geen idee meer wat ik allemaal wel niet geschreven heb! Hahahaha.. Vermaak me goed! is hier 35 graden warm maar beter dan regen natuurlijk! Ow en ik ga vanavond proberen anders in me bed te liggen want heb al een reeks van nare dromen! in elke droom moet ik dood of heeft het met dood te maken! Waardoor ik veel moe ben omdat ik al moe wakker word.. Verder heb ik echt niks meer te lullen.. Verwacht natuurlijk groot welkoms feestje maja dat mag je als verrassing houden :P

Ik hou jullie op de hoogte! Dikke KUS!!!

  • 07 Augustus 2017 - 13:17

    Anita:

    wat een verhaal Vermoeiend om te lezen
    maar wel leuk
    welkomsfeest denk je dat haha
    je zult wel moei en een jetlag hebben
    en geen energie hebben voor al dat bezoek

    je kunt af en toe wel leuk schrijven je blijft lachen met je
    geniet nog en tot over 2,5 maandjes

    dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 63445

Voorgaande reizen:

15 December 2012 - 14 April 2013

Oostenrijk

30 Augustus 2011 - 13 September 2011

Bali

29 September 2010 - 30 November -0001

Backpack time!

Landen bezocht: