Zijn we weer!!! - Reisverslag uit Pangutaran Group, Filipijnen van Hanneke Beune - WaarBenJij.nu Zijn we weer!!! - Reisverslag uit Pangutaran Group, Filipijnen van Hanneke Beune - WaarBenJij.nu

Zijn we weer!!!

Door: Hanneke Beune

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

20 Januari 2017 | Filipijnen, Pangutaran Group

Zo hoe issi daar met iedereen? Ik heb weer het een en ander meegemaakt.. leuke maar ook minder leuke ervaringen..

29-11-2016 Ben van Puerto princesa (Manila) naar Cebu gevlogen. Eerst nog een tussenstop in Manilla gemaakt waar het weer vertrouwd aan voelde omdat ik er vanaf gevlogen heb. In het vliegtuig zat ik naast een meisje die me vertelde hoe ik het beste kon reizen, ik had nog geen hostel geboekt. Doe ik nu eigenlijk bijna helemaal niet meer omdat ik nu weer alleen reis is t best wel makkelijk om aan een slaapplek te komen. Ik kon met de bus mee met dat meisje en heb even via maps.me een offline map die ik gebruik gekeken of er wat in de buurt was daaro. Vanuit de bus naar een guesthouse gegaan en bedacht wat ik zou gaan doen. Was weer een echte reis dag dus in de avond niks gedaan. Ook heb ik het niet zo met grote steden en kijk ik weer uit als ik er zo snel mogelijk weg ben!

30-11-2016 Ben naar Malapascua gereisd vandaag. Een eiland boven in cebu. Was weer een geweldige bus rit… zat weer is met 4 mensen op 3 stoelen en een rug leuning tot onder me schouder en beenruimte kennen ze ook niet.. was 5/6u reizen en was weer heeel blij toen we aankwamen bij de ferry.. Die duurde 30 min maar voelde me gelijk weer relaxt! Boot varen zon water heerlijk dat is het leven! Daar aangekomen met een locale jongen naar een kamer gekeken. Hij bracht me naar mar and ems. Waar ik een privte bungalow kon krijgen voor 400,- peso dat is 8 euro. Vond het stiekum wel fijn om even me eigen plekje te hebben dus dat genomen. Met de eigenaar naar een duikschool gelopen waar ik gelijk een duik voor de dag erna in gepland heb die om 4.45u was. Dus die avond weer niet veel gedaan.. Alleen met die jongen die mij de bungalow heeft laten zien een hapje gegeten.

1-12-2016 tja om 4.10u ging mijn wekker om te gaan duiken, dit moest omdat je alleen in de ochtend de tresher shark kan zien daar. Ze komen naar een cleaning station dat op 28m ligt en gaan daarna weer terug dieper het water in. Super vet om deze haaien te zien hun staart in net zo lang als het lichaam en komen best dichtbij. Omdat ik zo genoot heb ik er niet echt over nagedacht om fotos te maken.. na mijn duik even besproken wat ik nog moest doen en of ik korting kon krijgen of iets. Ze zeiden als je 5 duiken maakt krijg je er 1 gratis. Ben er nu toch dus waarom niet geld gaat toch al heel hard.. heb in de middag een duik gemaakt en om 5.30 nog een soort van night dive waar ik de manderin fish gezien heb. Die komen alleen rond die tijd te voorschijn. Zijn visjes van 3 cm groot met een regenboog aan kleuren. Echt super maar helaas met mijn geweldige go pro niet in zoemen en dus no pictures… in de middag beetje rond het eiland gelopen en in de avond met die locale jongen (jonel) afgesproken. Hij kwam alleen niet opdagen dus ben ik zelf op onderzoek uit gegaan. Als je in een hostel verblijft is het toch stuk makkelijk om met mensen te gaan omdat er altijd wel iemand wilt gaan eten.. maja na wat rondgelopen te hebben liep ik te bellen met een vriendin uit canada die ik in port barton heb leren kennen en voordat ik het wist kwam er een jongen van achter en kreeg ik aardig wat stoten in mijn gezicht. Heb gelijk terug gevochten en gevraagd waar die in godsnaam mee bezig was. Dat werkte niet en hij bleef maar door gaan met klappen geven, stoten in mijn maag en ga zo maar door.. gelukkig kon ik me zelf verdedigen en weet ik hoe ik moet terug vechten. Nadat ik wat afstand had gecreëerd ben ik de eerste de beste poort ingelopen die ik zag. Daar stonden 2 jongens en 3 meisjes. Toen mijn vechtersbaas hun zag rende hij weg. De jongens zijn gelijk op de motor gesprongen om ze te gaan zoeken. De meiden hadden de politie al gebeld en voordat ik van de schrik in tranen uit barste stond de politie al voor me neus en hele menigte aan mensen. IK had natuurlijk geen idee hoe hij eruit zag alleen dat die klein was en een rood hempje aan had.. de politie is rond gaan vragen en wisten eik na 5 min al wie het was. Het is een eiland en niet zo groot dus gelukkig was het niet zo moeilijk. Ben met de meiden naar het politie bureau gelopen en daar alles genoteerd en gewacht tot ze terug waren. De politie kon hem niet vinden en heb me nummer achter gelaten. Onderweg was in Jonel tegen gekomen die me heeft meegenomen om nog te eten want had nog steeds niks op en daarna naar mijn bungalow gebracht. Voelde me even niet zo veilig meer dus was blij dat hij er was.

2-12-2016 Op gestaan met barstende koppijn en me tand die los zat maar we gaan gewoon verder.. Vandaag had ik een dag trip genomen naar gato island. Moest om 8.45u aanwezig zijn en zijn met de boot die kant opgevaren. Heb daar verteld wat er gebeurd was dus dat ik even moest kijken hoe het duiken ging. Op de boot me hoofd een beetje kunnen legen gelukkig. Ook kwam de duikmaster naar me toe om er over te praten. Hij zag dat ik gestrest was en wilde me helpen wat ik echt super lief vond want het heeft me idd geholpen om alles van me af te kunnen praten. Op zulke momenten kan ik wel huilen dat er niemand is voor me die dicht bij me staan. Maja zo is het nu eenmaal.. Er is een tunnel onder het eiland van 12 km lang waar we door heen zijn gedoken. Op het einde van de tunnel nog white tip sharks gezien en even stil voor gelegen om wat mooie fotos te maken. Op de boot gechilled want er moet een uur tussen je duiken in zitten ongeveer voordat je weer de volgende mag doen. Met de 2e duik veel micro dingen gezien dus een geweldige combinatie deze dag! Duiken was echt super dus lij dat ik gegaan was. De politie belde me dat de jongen zichzelf had aangegeven om 11u met zijn ouders of ik naar het politie bureau wilde komen na mijn duiken. Om 3pm was ik terug en ben met Jonel die kant opgegaan. Daar zag ik de jongen zittten met handboeien aan de bank vast gekoppeld. Hij durfde mij niet aan te kijken. Toen ze politie vroeg of ik wilde bevestigen dat hij het was zag ik zijn gezicht waar ik stiekum wel trots op was. Hij had een blauw oog en een aardige schram in zijn gezicht. Hij bood zijn excuus aan meerdere malen en zei dat die dronken was. De politie gaf me 2 opties. Heb vast houden voor 60uur of het vergeven en hem laten gaan. Ik zei dat die alleen mijn oortjes had gepakt en die terug wilde. Zijn moeder is die gaan halen en ik heb nog even met hem gepraat.. ook met zijn vrienden en andere mensen wat ik het beste kon doen. Heb hem laten gaan.. ben geen slecht persoon dus ja.. met Jonel gegeten en naar het strand gegaan waar we wat rum coke hebben gedronken met zijn vrienden.

3-12-2016 Weer om 4.45u op gestaan om naar de trescher shark te gaan. Kreeg 1 gratis duik en was er nu toch dus ja.. Heb nu wel tijd genomen voor fotos. Die middag eik vooral liggen slapen. Zou weer met jonel gaan eten maar die kwam niet opdagen.. De politie belde me hoe het ging met me en zei dat ik wilde gaan eten en niet alleen weg durfde. Toen hebben ze me opgehaald en meegenomen voor dinner. Daarna naar het politie kantoor gegaan en daar koffie gedronken. Ze vroegen of ik mee wilde naar de disco dus ja waarom niet. Daar heel de avond gedanst en alles weer van me afgezet.

4-12-2016. Uitgeslapen en toen de boot terug genomen om weer naar Cebu te gaan.. deze rit was gelukkig een stuk beter. De auto was nog steeds mega vol maar zat tegen het raam aan dus kon een beetje hangen.. daar weer naar dezelfde hostel gegaan waar ik de vorige keer ook zat. Nog een meisje tegen gekomen die ik vanuit manila herkende en heb nog een reis advies gegeven aan een koppeltje wat ze het beste konden doen.. vind t echt leuk om mensen te helpen met het plannen van hun reis. Heb al zo veel gezien en aardig wat vrienden gemaakt dus voor hun ook weer fijn extra klanten te krijgen.. het was weer een dag van alleen reizen en verder niks.. wil altijd zo snel mogelijk weg uit de grote steden..

5-12-2016 Gefeliciteerd Jurre! Mijn broertje ja ook al is die groter nu is alweer 18 jaar! Damnn wat gaat dat hard! Kan nog herinneren dat die een baby was.. mooi om zo te zien als grote zus hoe die groeit en zijn leven veranderd. Hou van je bro!

Ik zou vandaag naar Bohol gaan voor een dagtrip maar had echt geen zin in te veel gereis en dacht ik kan er toch altijd nog heen.. dus heb de bus uiteindelijk gepakt naar Moalboal wat meer naar onder ligt van Cebu. Het was 1,5u rijden en dat klonk een stuk beter in mijn oren dan taxi,ferry,bus,ferry taxi op 1 dag.. Zat bij alleen maar locals in de bus wat het altijd weer erg leuk maakt. Ze hebben allemaal vragen en nemen de gekste dingen mee de bus in. IK zat naast een oudere man die een tas met kippen bij had.. die extreem stil waren na mijn idee maar ja.. in Moalboal uit de bus gesprongen en bij de atm een duitse man tegen gekomen die me naar guesthouse heeft gebracht. Zat bij Babu guesthouse. Een vrouwlijk koppel die net 2 maanden open waren. Er zaten ook 3 spaanse jongens die in de avond tonijn hadden gekocht die we met zijn 6e op hebben en Babu had rijst gemaakt en ik had maar bier gekocht. Die nacht is Jonel van Madapascua ook nog naar mij gekomen. Hij had een gast die naar Cebu ging dus besloot hij om door te reizen en naar mij te komen. Super gezellig! We hadden na het eten nog een disco gemaakt dus super leuke chille dag!

6-12-2016 Ik ben in de ochtend gaan duiken maar was niet zo heel spannend. Moalbaol staat bekend om de sardines. Waar er echt duizenden van zijn. Maar omdat je ze met snorkelen al goed kunt zien wilde ik naar het eiland voor het duiken. Hoopte daar wat andere dingen te zien. Wel veel soft corol en veel vis wat het wel leuk maakte. Na het duiken was Jonel op mij aan het wachten op het strand en hebben we samen geluncht. Daarna heb ik een neus piercing laten zetten. Ja why not. Werk nu toch niet op de airport en heb een lange vakantie en wie weet wanneer ik ooit terug kom.. Wilde er altijd al 1tje maar kon nooit ivm werk dus weer even een nieuwe kick. Werd alleen helemaal dizzy en kreeg een mega zweet aanval omdat ik te weinig had geslapen en hij het echt mega langzaam deed. Was echt niet de meest plezierige piercing die ik heb gehad.. Maar hij zit erin! :D Daarna met Jonel naar de markt gegaan om eten te kopen. Aangezien ik de dag ervoor geen eten had wilde ik deze avond gaan koken voor iedereen.. Bij terug komst even rust genomen en daarna aan het eten begonnen. Heb chicken curry gemaakt wat ze allemaal vet lekker vonden. Daarna weer een soort van feestje gemaakt met zijn alle.

7-12-2016 Aangezien Jonel nog nooit een waterval heeft gezien hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar de kawasan watervallen gereden. Hij vond het echt super. De watervallen staan bekend door het canyoning maar dat was 1500,- peso wat ik echt te duur vond. Dus hebben zelf onze route gelopen en van sommige watervallen gesprongen. Echt een super chille dag. Daarna naar white beach gereden waar we nog even van de zon hebben genoten. Op de terug weg begon het te regenen wat minder leuk was want ik met mijn jaren rij ervaring en al weet veel gehuurde scooters kan ik het toch zo ver krijgen om te uit te glijden.. Jonel was er optijd van af gesprongen en ik had de scooter op mij liggen maar het viel allemaal reuze mee! Alleen een schaafwond op mijn knie. Het is hier alleen wel verschrikkelijk om een wond te hebben want het geneest echt een stuk minder snel dan in Ned. en veel eerder kans op infecties ook.. heb het goed schoongemaakt en die avond weer met zijn alle gegeten.

8-12-2016 een echt lui dag… mijn knie deed pijn en had geen zin om veel te doen. Zijn weer naar de markt geweest voor vis om die avond te bbq en naar t strand geweest voor de zonsondergang. Ow en om niet te vergeten elke ochtend hebben we 3 puppy’s mee genomen naar t strand om te wassen + de moeder. Hun huid zat onder de vlooien of zo want de krapte zich kapot en de huis zag er niet goed uit.. Dat was beetje ons ochtend ritueel.. iedereen keek ons altijd aan van wat gaan hun met de puppy’s doen.. hahahaha die avond gegeten en film gekeken in bed.

9-12-2016 Vrijdag weekend! Dat betekend de kroeg in! Zijn die dag 2x gaan snorkelen en echt zooo vet!! Zo veel sardines gezien echt bizar. Probeerde free dive te doen en kwam tot 4,5m en overal om mij heen waren vissen. Echt mega mega gaaf! Helaas kon ik het niet echt filmen of een foto maken omdat ze zo goed gecamoufleerd zijn als het water dat het niks zegt op de film.. Wilde het graag delen met jullie. De spaanse jongens waren weg dus hadden met zijn 4e gegeten. Die avond had ik met een politie jongen die ik had leren kennen bij de watervallen afgesproken om in de bar te meeten. Daar pool gespeeld en weer een super dag gehad.

10-12-2016 Gisteren had Babu de puppy’s weggegeven aan iemand anders dus geen wandeling naar het strand voor ons..:( we zijn weer gaan snorkelen en naar de markt gegaan.. Verder rustige dag. Nog een biertje gedronken met mijn duikmaster in het centrum . die dag waren er weer Spaanse jongens aangekomen en heb met hun spaghetti gemaakt. Even keer wat anders wat niet bijzonder was maar wel heel erg lekker! Het regende echt mega maar ook mega hard wat de sfeer niet echt hielp om er een feestje van te maken. Later de avond waren ze tegen over ons in het guesthouse een drank spelletje aan het doen dus zijn we daar bij aangesloten met zijn alle. Ook de politie mannen waren gekomen en later op de avond naar de disco gegaan met hun. Weer heel de avond gedanst en gek gedaan.

11-12-2016 Er is een dag van komen en een dag van gaan na bijna een week in Moalboal geweest te zijn was het toch echt tijd om te gaan. Moest de 12e in MCP zijn de organistatie waar ik mijn vrijwillerswerk ga doen dus kon echt niet langer blijven. Rachel en Babu waren verdrietig en Jonel ook.. Heb echt een geweldige tijd gehad met hun allemaal en deed me pijn om weer afscheid te nemen van zulke mooie en lieve mensen. Fijn om soms op 1 plek te blijven ipv alleen maar 2 dagen en weer gaan. Je bouwt toch mooie banden op met mensen en mooie herinneringen.. Maja ben met een meisje die ook naar Duma ging samen op de bus gestapt en uiteindelijk een trycicle en toen op de boot gewacht. De boot was al vol dus moesten de volgende bus nemen dat betekende 1,5u wachten.. Tja ben niet anders gewend hier.. In ned heb ik er echt een hekel aan maar hier vind ik het allemaal prima..Ben naar een local winkeltje gegaan daar wat gedronken en gezellig gekletst. De boot duurde uiteindelijk maar 20 min.. pfff hadden we gewoon 4,5 x op en neer kunnen gaan.. ach ja… in Duma had ik een guesthouse geboekt wat aardig ver uit het centrum was maar was het goedkoopste en de mensen daar waren echt heel vriendelijk. Mijn telefoon was de 10e met stappen weer is kapot gegaan.. gebroken scherm waardoor ik niks meer kon doen ermee… dus ben op zoek gegaan naar een shop die nog open was terwijl het al 5u was.. Kwam een scooter tegen en vroeg waar die heen ging.. Kon namelijk geen trycicle vinden dus ben achterop gesprongen en naar het centrum gereden. Hij heeft me geholpen om een shop te vinden die een scherm hadden en konden fixen. Ze zeiden kom over een uur terug en dan is die klaar. Moest ook een aanbetaling doen en toen eten gaan zoeken. Samen pizza op en toen zijn telefoon oplader gaan halen en na een uur waren we weer terug bij de shop. Nou ja dat was de bedoeling, de shop was closet.. Fuck er gingen gelijk allelei dingen door mijn hoofd!! Hij zegt morgen dat die mijn telefoon niet heeft dat ik niet aanbetaald heb ( ja dom genoeg geen rekening gevraagd omdat ik zo blij dat ze hem konden fixen is dat helemaal langs me heen gegaan) was helemaal over stuur.. Aan de bewaking gevraagd waar de eigenaar woonde en of ik naar zijn huis kon. Ze wilde wel met me mee gaan om na te vragen waarom die niet gewacht had op me.. Na een hele rit en een avontuur door de stad bij zijn huis aangekomen waar hij aardig schrok van mijn opkomst met die gast en de bewaking,, Maar hij beloofde dat die morgen om 10u klaar was. NEEEE om 10u zou ik opgehaald worden van de airport om naar mcp te gaan. Dus zei hem dat ik er om 9u was en dat die klaar moest zijn. Pfff wat een dag wat een dag… soms gaan dingen zo als je wilt en soms is het een grote ramp.. Gelukkig komt het meeste uiteindelijk wel weer goed! Ben weer terug gegaan en op tijd naar bed gegaan wat moet ik anders he… zonder telefoon hahahha tja

12-12-2016 Zo klaar voor een nieuw avontuur.. Telefoon op gehaald en gelukt met vervoer naar MCP. Aangekomen in Lutoban de plek wat mijn nieuwe thuis is voor komende maanden.. Leuk ontvangst en veel lieve mensen leren kennen. We kwamen met zijn 4en aan wat je niet zo alleen voelde in het begin.. er zitten hier 30/35 mensen vooral uit Europa en USA. Denmark, zweden, Netherlands en USA dan..Omdat ik vrijwillerswerk ga doen moest in Inverts leren. Dat zijn de kleine dieren in het water.. Geen vissen want dat is te lastig.. Zal even wat dingen opnoemen:

Seastar, brittle star, kusson star, diadema Urchin (die zwarte stekelige dingen in het water waar ik ooit ingetrapt heb op vakantie) Nudie ( my favorite) father star, father duster star, Chrown off thorns (deze eet het koraal op) en nog een tal aan schelpen, Turben Shell, drupella, scorpion spider Shell, tryton, murex, top Shell en nog een paar en dan nog sea comcombers, Pink fish sc, amber sc, green fish sc, black spotted sc, pineapple sc, eye spotted.. genoeg om te leren dus..

Ok ik ga nu niet meer elke dag beschrijven want over het algemeen is elke dag hetzelfde!

Mijn dag indeling.

Soms om 5:50u wekker voor Yoga of training.

6:50 wekker

7:00 ontbijt (Cornflakes, melk, havermout, krenten, taost, smeersles en koffie of thee)

7:30 spullen pakken voor duiken en gereed maken

8:00 weg met de auto naar de duikside

9:00 in het water voor de eerste duik

11:00/11:30u in het water voor de 2e duik

13:00 terug rijden naar mcp

14:00 Lunch (rijst, of pasta soms brood)

15:00 Eigen tijd

19:00 Dinner ( maar 2x in de week hebben we vlees 1x kip en 1x pork, en geen vis want dat beschermen we dus dat staat niet op het menu helaas)



Maandag middag cleaning day van de gezamelijke ruimters opruimen en schoonmaken van de keuken, toilet, douche, study room, eet room… En ook onze dorms (6pers in 1 dorm).

Donderdag hebben we Clean-up day in het water. Dan nemen we zakken mee en messen zodat we al het afval uit de zee halen en de vislijnen los snijden.

Vrijdag heb ik kitchen duty, het ontbijt klaar zetten en afruimen en schoonmaken , lunch opruimen en avond eten hetzelfde.. Ook heb ik dan clean-up duty voor het duiken, bukkets die we gebruiken om onze duik spullen te wassen schoonmaken, water er uit laten lopen, zand eruit en op nieuw vullen. Na dat iedereen terug is moet ook de vloer geschrobd worden.

Zaterdag hebben we altijd een verrassing duik dan gaan we naar een andere duik plek dan waar we normaal onze onderzoeken doen. Ook is er in de avond kampvuur en bbq.

Zondag in onze vrije dag. Soms huur ik dan een scooter en ga ik de omgeving verkenne, soms naar een resort om even internet te pikken (okay heb ik nog maar 1 x gedaan omdat t eten te duur is daaro) ook kijken we vaak films met zijn alle, samen koken omdat we de chefs ook vrij zijn dan moeten we ons eigen eten verzorgen.



Verder zijn we 1x naar Apo island geweest wat echt onwijs gaaf was. Met een grote boot met zijn alle en met eigen groepje het water in gegaan.. Veel turtels en sea snake.. erg leuk! Wilde daar nog heen dus nu kan ik dat ook al afstrepen!

Kerstmis was weer totaal anders, geen familie geen vrienden, 30/35 graden.. Hadden hier een brunch en in de avond een varken van spit. Na dinner met zijn alle bij t kampvuur gaan zitten en liedjes op de gitaar gespeeld en daarna gedanst en veel gedronken. Heb aardig wat locale mensen leren kennen en ben nog rond 11 pm daar heen gegaan en nog met hun een feestje gehad…

Nieuwjaar was ook anders dan normaal… het begint met geen vuurwerk wat dus echt niet aan voelt als nieuw jaar.. Kom op zonder vuurwerk geen Nieuwjaar.. was zooo raar.. hebben hier gewoon een normale zaterdag avond gehad met kampvuur alcohol en muziek, dansen… Wat wel erg gezellig weer was maar niet zo aanvoelde...

Rescue dive heb ik van 2-5 jan 2017 gedaan. De eerste dag was First aid. Aangezien ze bij securtias geen certificaten geven kon ik het op nieuw doen we weer extra voor betalen.. Daarna leerde ik mezelf redden in situaties onder water.. zoals kramp, geen lucht en als ik vast kom te zitten.. daarna heb ik mensen uit het water moeten tillen en reanimeren in het water, mensen onder water die bewusteloos zijn mee omhoog nemen, het benaderen van duikers die moe zijn en duikers die in paniek zijn.. aardig wat technieken die erg interessant waren om te weten. Voelde me zelf ook gelijk een stuk zelfverzekerder onder water… zwemmen zonder mask vond ik niks maar kan me nu niks meer schelen.. heb alleen wel wat problemen met mijn engels omdat het veel termen zijn die ik niet ken. Gelukkig zijn er aardig wat Ned mensen die me van alles kunnen uitleggen.. ook omdat ik mijn open water 15 jaar geleden heb gedaan wist ik echt geen enkel ding meer hier van… oeps.. Vond het wel echt weer mega interresant wat er kan gebeueren onder water en dat het niet zomaar even duiken is.. Komt aardig wat bij kijken, decompressie sickness bijvoorbeeld… wat erg gevaarlijk kan zijn. En hoe je longer kleiner worden als je naar beneden gaat vanwege de druk en groter worden als je weer op stijgt.. ga dus ook even mijn open water weer door nemen.. ben succesvol geslaagd gelukkig! Dus officieel rescue diver nu! :D

7-1-2016 Was er een local foam party in Mayabon op het basketbal veld.. In jaren niet een foam party gehad. Zijn met zijn 4e Ashley, Emma en patrick en ik daar heen gegaan. Heb weer de avond van mijn leven gehad. Zo gelachen mijn vrienden weer gezien die hier wonen en lekker gedanst en gedronken. Jammer dat ik me was niet had meegenomen dan was alles schoon. Er was zoveel schuim hhahahha…

8-1-2017 na 5u slaap ben ik met Noortje op de scooter naar de Casaroro falls geweest die erg indrukwekkend waren. Ook gezwommen wat bijna aanvoelde als je ijs meer.. door zetten en gaan! We waren er nu dus hebben ons niet laten kennen! Daarna door gereden naar Valencia en vanuit daar naar de hot springs. Daar hadden ze 3 koude zwembaden en 2 warme.. Het regende de hele dag en na die duik bij de watervallen waren we enorm blij met een warm bad.. Ook omdat we hier alleen maar koude douches hebben was dit echt heeeeerlijk! Hebben met wat kinderen gespeeld. Zeemeermin, haai en andere dingen in het water gedaan. Wat geweldig om zo gek te doen in het water! De kinderen konden zo goed engels waar ik echt versteld van sta hiero! Na dat we op onze klok keken moesten we echt gaan en kregen we een dikke knuffel van de kids en hebben we onze weg vervolgd.. op naar de twim waterfalls die we voorbij gereden waren en op een weg uit kwamen waar we dachtenvan nou dit kan t echt niet zijn! Na een u turn zagen we een mega mooi uitzicht waar we even moesten stoppen voor een foto natuurlijk! Bij de watervallen aangekomen vielen ze eik beetje tegen.. Gelukkig had ik een goede fles rode wijn bij die ik van Aike had gekregen nadat ik haar zeemeerminnen haar had geknipt tot een bob line.. Ze was zo blij dat ik die wijn kreeg waar ik weer heeel blij mee was! Was heerlijk na een koude regenachtige dag bij de watervallen.. hmmmm… Vanuit daar reden we langs de smokings hills waar ik even een snelle pica heb gemaakt. De zwavel geuren waren nou niet zo aangenaam…. Hebben op de terug weg bij een locaal tentje gegeten waar ze 5x ons bedanken om daar te eten en daarna Noortje nog rij les gegeven.. toen weer een dik uur terug gereden naar MCP. Echt een super dag! Even weg van het normale leven bij MCP en weer even het gevoel van een backpacker. Ontdekken van van de omgeving en lekker rond rijden op een scooter.

10-1-2017 mocht is assisteren bij de bootcamp.. dat is als er nieuwe mensen komen even een soort van test refresh van skills die ze moeten kunnen of weer even onder de knie moeten krijgen. Voor mij was het een begin van mijn master om mensen onder mij te hebben en uitleg te geven. Ook ko ik zelf mijn skills oefenen, duik nu zonder gewicht terwijl ik begon met 6kilos. Lig nu veel stabiler in het water waardoor ik beter ben ik mijn skills.. helicopter turn, frog swim, door de hoebels zwemmen, verticaal zwemmen en nog meer dingen like that.. erg leuk om te doen! Ben vanuit Malatapay waar we gedoken hadden door gegaan naar Dumaguette om mijn paspoort op te halen die ik weer voor 2 maanden heb verlengt. Daar KJ gemeet en geshopt gekuncht en daarna Wilcie gemeet voor een nieuwe oldschool Phone omdat mijn iphone elke keer weer kapot gaat. Wat me al zooo veel geld heeft gekost waar ik helemaal para van wordt. Dus nu een keybord Phone gekocht waar ik weer 100x kan tikken voordat ik een berichtje in elkaar het gevlanst.. Werden uotgenodigd door vrienden om daar te eten en te drinken. Om 10pm tovh maar terug gereden want KJ moest om 4u weer op om te gaan werken en het was ook nog een uur rijden.. Na 20 min gestopt te hebben door de mega harde regen hebben zijn we veilig thuis aangekomen. Okay ja hij heeft me veilig afgezet ;)

14-1-2017 Was er een fiesta hier. Omdat ik werd uitgenodigd door de locale jongens heb ik ook andere mensen mee gevraagd van MCP. We zijn met 15 mensen naar Jeric en James gegaan, sing a song gezongen en daarna naar de disco. Omdat ik nog al verantwoordelijk voelde heb ik niet zo veel gedronken en reed ook scooter voor t geval mensen naar huis moesten. Waar ik uiteindelijk echt geen zin in had om ze weg te brengen.. Er waren ook nog 4 vrienden van me vanuit Dumaguette gekomen wat echt super leuk was! Heb stiekum aardig wat vrienden overal..

Ben trouwens ook eindelijk afgetest op mijn inverts.. Mag nu les geven en onderzoeken doen. Mensen vragen over mijn vrijwillerswerk met de kinderen. Dat is er dus niet.. Geen idee waarom ze dat zeiden… Ben nu dus met inverst bezig wat ik eik veel leuker vind. Ik herken nu dingen onder water en dat maakt t duiken zo veel leuker!

Ook hebben ze presentaties over verschillende dingen, koraal, seagrass, vissen, zeeschildpadden damnn dat klinkt raar okay gewoon turtels ;) en over het feit wat conservation inhoud..

Zijn nu ook met vollybal training begonnen. In feb/ maart is er hier in Lutoban waar wij zitten een fietsa waar ze vollybal en basketbal tournooi doen. Wij hebben dus ook een team vanuit MCP en omdat ik vorige x weg dook voor de bal en nu naar de bal toe duik heb ik al aardig wat bereikt. :D Echt zin in! de meiden hier zijn echt heel goed dus ben benieuwd! We krijgen ook een mmoie kleren zodat we ook echt een team lijken nu moeten we ons alleen nog ff bewijzen.

Okay het klinkt wel allemaal heel goed zo toch! Duiken elke dag 2x, beetje studeren, filmpjes, sporten, chilen, disco’s, vrienden, ook steeds nieuwe vrienden meeste blijven 4 weken maar echt toffe mensen om me heen, zon, zee, strand, plambomen en zo kan ik wel even door gaan..

Zal ook even een lijstje maken van minder leuke dingen (negatief) elke dag 5 of meer muggenbeten, koude douche, altijd andere mensen op je kamer hebben, geen kwark, en ja t belangrijkste geen echte vrienden en familie om je heen. Maar dat geeft jullie allemaal motivatie om mij op te komen zoeken! Verder houd t daar wel op.. OW ja heb al aardig wat typhoons gehad. Wat veel regen en wind betekend! Wat het echt heel koud maakt en heb maar 1 lange broek en soort van trui..

Heb echt heel slecht internet in MCP dus uploaden is een hell… fotos komen wel weer.. jullie hebben nu weer ff op mijn fb kunnen genieten van mijn avonturen hiero.

Maar het gaat goed! En vermaak me uitstekend! Mochten er vragen zijn hoor ik ze graag. Behalve de vraag wanneer ik terug kom.. Daar heb ik echt geen idee van. Eef en Suus komen mij in mei opzoeken in Palawan, philippines dus ben tot dan zo ie zo nog hier. Heb een baan aangeboden gekregen in Papua waar ik zeker even wil gaan kijken of ik het wat vind ja of nee… Heb echt geen idee wat ik in Ned moet doen namelijk.. Maja als me geld op is moet ik wat als ik niet als duikmaster aan de gang kan ergens kom ik wel terug maar is dus nog een open boek..

Sorry dat t zo onwijs lang duurde… maar zo als ik zei internet is verschrikkelijk hier!



See ya!!! Dikke kus!

  • 20 Januari 2017 - 14:27

    Floortje:

    He zus,

    Alles gelezen! Super zeg wat je allemaal doet. Balen van het slechte internet, vind het zo fijn om je te spreken.
    En nu snap ik ook waarom je berichtjes soms zo kort zijn haha
    Je hebt me beloofd dat we elkaar dit jaar zouden zien dus ik verwacht je toch echt in Nederland te zien dit jaar.
    Weet dat ik van je hou en enorm trots ben op jou.

  • 20 Januari 2017 - 15:08

    Anita:

    hoi hoi
    wat fijn om het te lezen ook al weet ik al veel
    Had je het al klaar liggen want ik heb je van de week gevraagd wanneer komt er weer een stukje
    Het is geen stukje maar een stuk
    geweldig hanneke
    ik beloof als je daar blijft kom ik je zeker opzoeken om je in me armen te sluiten en een dikke knuffel te geven
    pas op je zelf en vergeet niet dat wij van je houden en missen
    groetjes je moeder

  • 21 Januari 2017 - 11:56

    Pa:

    Ha dochter, grappig om te lezen dat je niks met een grote stad hebt. Volgens mij is het hier net andersom. Die tunnel van 12 km onder het eiland snap ik dan weer niet. Neem aan dat dit een natuurlijke tunnel is. Al met al een stevig verhaal. Je krijgt wat en je mist wat. Maar dit pakken ze je niet meer af. Hier staat mijn sneeuwpop nog fier overeind. Met een beetje geluk houd het ijs weer en kunnen de schaatsen aan. Een frisse neus is ook heerlijk. Hou van je, liefs pa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Pangutaran Group

Hanneke

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 785
Totaal aantal bezoekers 63431

Voorgaande reizen:

15 December 2012 - 14 April 2013

Oostenrijk

30 Augustus 2011 - 13 September 2011

Bali

29 September 2010 - 30 November -0001

Backpack time!

Landen bezocht: