Java - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van Hanneke Beune - WaarBenJij.nu Java - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van Hanneke Beune - WaarBenJij.nu

Java

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

11 September 2016 | Indonesië, Banyuwangi

Z0 alweer heel wat meegmaakt in korte tijd.
Ben in de nacht van 3 op 4-9-2016 Naar de Ijen Vulkaan gegaan. Mijn reisgenoot uit Philipijnen zou eik mee gaan maar toen ik mijn massage kreeg in ze in slaap gevallen en was te moe zei ze. Er waren nog 2 mensen uit argentine in onze homestay dus gevraagd of ik met hun mee mocht. Dat was goed dus zijn rond 23u weggereden vanuit Banjuwangi een rit van 1,5 / 2 uur. Ik moest ondertussen bij tanken nou ja een glazen fles met bezine erin doen. De Argentijnen merkte niet dat ik stopte dus reden door. Ging er vanuit dat ze dan wel wachten op me maar nee dat werkt blijkbaar niet zo in andere landen.. Ben dus alleen verder gegaan, wat best wel eng was als je gaat na denken wat er had kunnen gebeuren. Was namelijk pikke donker en in de middel of now where smalle slinger weggetjes omhoog gereden. Kon echt geenfuck zien en werd ingehaald door een andere scooter. Die ging me helpen om bij elke bocht zijn kniplicht aan te zetten zodat ik wist welke kant ik op moest. Was echt zoooo fijn! Boven aangekomen weer locals leren kennen die me hielpen met ticket. Had een tikcet gekocht maar dat was voor de locals en ik moest naar een ander verkooppunt voor de toeritsen prijzen ik betaalde 150.000,- en hun 15.000,- nog al een verschil dus. Maja. Ben uiteindelijk met hem en andere jongens omhoog gelopen. Wat best heftig was omdat het glad en stijl was. Die gasten hadden echt geen conditie dus heb er 2 mee omhoog genomen door mijn arm achter hun rug te steken en zo zetje mee te geven. Ze vonden dat ik een super woman was omdat ik zo veel energie had. Hahaha tja best leuk om te horen. Uiteindelijk boven aangekomen weer naar beneden naar de krater gelopen. Moesten eigenlijk een gas masker op ivm gifftige stoffen maar had gewoon mondkapje en gebruikte mijn muts van me vest. Als de wind de verkeerde kant op stond was t echt heel smerig maar verder viel t wel echt mee. Heb de blue fire gezien wat echt onbeschrijfelijk mooi is. Helaas bijna onmogelijk om er een foto van te maken. En vraag me niet wat het nou is.. Geen idee waar het vandaan komt. Heb nog de zonsopgang gekeken omdat er in de krater water ligt wat super mooi blauw is. Ben optijd weggegaan maybe iets te vroeg maar was lekker de drukte voor en moest me trein halen. Ben uiteindelijk terug gereden door onwijs mooie natuur en rijstvelden, ja dit zag ik dus niet met de heen weg omdat t donker was maar was zooo mooi groen allemaal! IN t stadje aangekomen was ik t adres kwijt geraakt dus aan mensen gevraagd naar treinstation omdat ik wist dat dat dicht in de buurt lag, en vanuit daar de weg wist. Maar echt minder dan de helft hiero spreekt engels vet irritant en stuurde me allemaal ergens anders heen. Een gezin heeft me uiteindelijk geholpen om met de auto voor mij uit te rijden. Me home stay gevonden en net optijd voor de trein. Samen met Nerya maar de mensen van me scooter huur waren er niet en wilde mijn rijbewijs terug. Uiteindelijk door hun me trein gemist. Waren niet zo blij dus op t plein bij t station was een guesthouse dus gevraagd voor ontbijt. Weer Nasi Goerang gekregen met ei. Daar een uurtje geslapen en toen weer verder gegaan, want ja ga niet heel de dag in bed liggen natuurlijk. Contact gehouden met het gezin wat me geholpen had en die stonden in de middag ineens voor me neus om te vragen wat ik ging doen en of ik met hun mee wilde. Dus ja super leuk! Nerya was weer moe dus ging niet mee. Bij hun Rijst met kip gekregen en een plakje choco cake hmmmmm eindelijk wat zoets. Daarna met oma, 3 kinderen papa en mama naar de haven en strand bij Pantai Boom gegaan waar ze zwart zand hadden en waar ik met hun haai heb gegeten. Ze hadden me daarna weer bij het guesthouse terug gebracht en ik had nog stroopwafels dus aan hun gegeven want ze wilde geen geld van me aannemen. Nog wat gedronken met locals op het plein en Nerya en na 36u wakker geweest te zijn ja okay -1 uur slaap toch maar naar bed gegaan. Nog met Ned gebeld wat echt super fijn is om even mama en Wim gezien te hebben en met Niels gebeld te hebben. Sorry krijg veel berichtjes en is altijd mogelijk om iedereen direct terug te appen of te bellen, mailen. Na 6u slaap ging de wekker weer om 4.30u op de trein naar Probolinggo te pakken.
Okay heb het even niet bijgehouden.. Oeps.. Zo veel gedaan in korte tijd!
Maar om verder te gaan met het verhaal…
Na dat onze wekker weer lekker vroeg ging om 5.15u de trein gepakt naar Probolinggo. Daar aangekomen gevraagd over de Bromo vulkaan hoe en wat. Omdat ik zo weinig had geslapen en de dag ervoor 36 uur wakker was geweest dacht ik van, okay boek wel een tourtje. Bij zon kantoortje tour geboekt voor transport, overnachting met ontbijt en Bromo gekocht. Nerya moest een nieuwe kabel voor haar computer hebben dus is dat gaan regelen. Ik had trek dus ben met zon gast van dat kantoortje de stad in gegaan en pakso gegeten. Een soepje met gehaktbal en groente. Nog wat rondgereden en uiteindelijk lekker in mijn eigen kamer met airco gaan chillen en even me gedaan want stiekem ben ik echt zon chinees die over foto’s van maakt :D Die avond met Nerya, een local en een Nederlandse jongen Kevin gaan eten en een biertje gedaan. Uiteindelijk lag ik weer om 23u op bed en me wekker ging om 1.45u want we werden om 2.15u opgehaald om naar de bromo vulkaan te gaan. Na een rit van 1,5 uiteindelijk samen omhoog geklommen tot 2400m voor sunrise te kijken. Daar keken we uit over het oerwoud, dorpje Cemoro Cawang en de bromo vulkaan. Na een onwijs mooie zonsopgang weer naar beneden gelopen en met de jeep naar de voet van de bromo vulkaan gereden. Weer een klim gedaan om naar de krater te klimmen. Wat wel een mega mooi uitzicht gaf over een zand nou ja oude lava vlakte naar de berg waar we net vandaan kwamen.. De vulkaan is nog actief en heeft is in 2004 voor t laatste uitgebarsten. Echt bizar het geluid wat eruit kwam, de zwavel wolken wow echt gaaf! Ik was blij toen ik weer beneden was en eindelijk een ontbijt kreeg. Na zo weinig slaap en al dat geklim ben je wel toe aan eten. Okay Nasi Gorang is niet het geweldigste ontbijt maja ben t nu wel gewend om rijst als ontbijt te eten met ei.. Na bromo weer terug gebracht naar het guesthouse om te douche en daar als ontbijt spaghetti gekregen. Ja ik weet het kun je ook geen ontbijt noemen hahaha.
6-8-2016 de bus naar Yogyakarta genomen wat ze zeiden 7/8u zou duren en uiteindelijk 10u was. Ja het leven van een backpacker is niet zo easy.. Had wel 3 stoelen dus lekker serie gekeken beetje proberen te slapen en wachten en wachten.. In mijn hostel sae sae aangekomen en daar weer gelijk nieuwe mensen leren kennen. Afgesproken met Jenthe een meisje uit Antwerpen om de dag erna de stad in te gaan en beetje op verkenning uit te gaan. Toen we wakker werden eerst een onwijs lekker ontbijtje gescoord in het hostel zelf. Soort van ijs yoghurt met fruit wat echt beter is dan rijst als je t mij zegt. :D Die dag echt onwijs veel gelopen gezien en gedaan. Toen we terug kwamen werden we uitgenodigd om die nacht weer een sunrise te gaan bekijken en naar Borobudur te gaan met 3 andere. Ja tuurlijk! Dus nog snel een scooter geregeld en om 23u naar bed gegaan. Om 4.15u weer de wekker en gaan! Jenthe heeft er heen gereden, toen de wegen nog helemaal leeg waren in het donker. We waren net optijd aangekomen bij Punthuk Setumbu sunset wat weer een heel mooi uitzicht gaf! Wel weer weinig slaap maar al de indrukken trekken me er door heen! Bij Borobudur aangekomen was t zo mooi als op de plaatjes. Super nice view en mooie tempel! Wel werd ik weer gek van al de kinderen die met je op de foto willen omdat je blank bent.. Wie of wat is de attractie… Naja toch maar paar x lachen en ook zlef nog wel mooie plaatje kunnen schieten gelukkig. Na weer een lage dag en terug bij het hostel aangekomen een hotel gebeld of we gebruik mochten maken van hun zwembad. Voor 20.000 roepia was dat geen probleem wat 1,35 is. Uiteindelijk met zijn 7en daar heen gegaan en echt even heerlijk gechilled. Jenthe en Ramy jongen uit Duitsland besloten om de dag erna naar bromo te gaan. Dus ik had geen idee wat ik zou gaan doen. Had nog een ticket over van prambanan tempel waar ik wel heen wilde. Meiden die ik uit Kuta kende gingen naar Gili toe dus kon ook daar heen vliegen voor retourtje 90,- of zou ik toch maar gaan surfen in Pangandaran of zou ik gaan chillen op het eiland Karimunjawa. Pfff keuzes keuzes keuzes.. Weet t soms echt niet. Als je alleen bent kun je gaan en staan waar je wilt wat top is maar soms is t welhandig als iemand voor je de keuze kan maken.. Ik ben soms okay vaak impulsief maar ben ook wel een echte twijfelaar soms. Maak ik de juiste keuzes, zijn ze goed, wat kost me te meeste geld, waar heb ik eigenlijk zin in.. In het hostel aangekomen waren er weer nieuwe mensen en wouter leren kennen Nederlandse jongen die hier uitwisselings studenten kende en naar de tap house beer garden gingen. Dacht fuck it geen slaap lange dag gehad maar ga lekker mee! Ik had toch nog me scooter dus kon hij met mij mee rijden. Echt mega leuke plek en veel locals. Toen die studenten binnen kwamen dacht ik wel van damnn veel blanken hiero. Wel weer leuke gesprekken gehad en veel mensen weer leren kennen. Uiteindelijk lag ik weer om 3u op bed dus weer 24u wakker :s hahaha tja.. Dag erna met Wouter afgesproken om naar Prampanan te gaan andere tempel. Omdat ik niet wist wat ik wilde maar besloten om voor de relaxte optie te kiezen en naar Karimunjawa te gaan. Dus op tijd eruit spullen pakken was ophalen en bus en ferry regelen. Okay gefixed, Wouter was eindelijk wakker dus hij wilde ontbijten en ik luchen. Had als ontbijt ja ja ja raad het nooit havermout op. Eerlijk gekocht in de supermarkt, wat was ik blij toen ik dat zeg! Hahahaha geen rijst als ontbijt! Toen we ontbijt gingen scooren liepen we langs een onwijs gave tent dus tja even binnen kijken. Het heette move on. De eigenaar vertelde dat t nog niet open was maar we mochten binnen komen kijken en bood ons een gratis koffie aan. Ja waarom ook niet he! Echt zoo leuk in elkaar gezet en heerlijke ijs koffie latte gekregen. Na wat fotos gemaakt te hebben over het concept gehad wat hij wilde doen en dat het in Ned ook helemaal zo opkomend is om fair trade eten te doen en goede koffies te maken. Toen ik over bier begon werd die ook enthousiast want hij had een op zijn kop tap biertje of ik er 1 wilde… Uuh 11u sochtends ja mag wel! Uiteindelijk vet rustig aan gedaan en met de scooter naar Prampanan gegaan. Met de app Maps.me kun je offline maps downloaden en dus vet chill om zo je weg te vinden zonder internet. Ik voorop rijden maar nog nooit zo druk gehad op de weg! Damnn zeg wat een chaos. Als je Angor Wat heb gezien ben je echt verwend wat vonden dit niet zo heel speciaal.. We waren er met sunset wat wel weer een mooi plaatje gaf! S’Avonds nog naar tap house beer garden geweest. Local leren kennen Alvin waar ik echt super gezellig mee gekletst heb. De 10e met wouter en Laura meisje wat hier studeerd naar de grojogan sewu waterval geweest. Lekker weer met de scooter door de drukke stad gecrossed en uiteindelijk heerlijk door de natuur, akkers heuvels gereden. Het duurde een uurtje, ander half uurtje maar zo chill om te rijden, steeds nieuwe indrukken. Raak er niet op uit gekeken. In Ned zou ik echt niet even zo lang in de auto of op de motor stappen om voor een uurtje ergens heen te gaan. Maar het was echt even een onwijs heerlijk plekje om te rusten en af te koelen. Op de heenweg nog bij een lokaal tentje in de bergen mie gegeten met een et mooi uitzicht. Terug in Yogakarta bij sakapatat een biertje en burger gegeten. Toch wel lekker in plaats van altijd maar rijst, mie met ei.. In de avond met Alvin die local afgesproken om een drankje te dptoen bij cuba libre waar een reggea bandje aan t spelen was. Lekker chille avond gehad dus. De 11e echt even niks gedaan.. Ben echt zo gesloopt en had me pc laten vallen dus beeldscherm kapot. Die heb ik maar gelijk laten maken. Yogakarta is wel echt een hele fijne stad vind ik. Echt genoeg te doen in de omgeving, super leuke en lieve mensen heel gevarieerde eet tentjes en echt alles wat je nodig hebt. Maybe ga ik hier wel gewoon een hostel beginnen ofzo. Zou me echt zoo leuk lijken. Maja ik roep wel vaker dingen. Eerst me reis maar is afmaken en kijken wat er nog op mijn pad komt. Dus wie weet wat ik de volgende keer weer zeg. Nou ik ga zo ff douche en eten want me verhaal is wel extreem lang geworden sorry daarvoor. :D Heb hem dus ook echt niet meer doorgelezen. Hoop dat t niet te saai was. Ik ga vanavond naar Karimunjava een eiland bovenin Java. Zou daar eik al 2 dagen geleden heen gaan maar dan zeker 6u op de haven wachten andere dag geen boot dus hoop dat ik er ook wel weer van af kom straks. Heb ook geen hostel of homestay geboekt dus kijk wel weer waar en bij wie ik terrecht kom :D Tot snel weer allemaal!

  • 11 September 2016 - 13:04

    Floortje:

    Heb alles gelezen en het was zeker niet saai. Super stoer dat je dit doet. Contact maken met onbekenden, spontaan op stap, vragen of je in get zwembad mag etc. Echt super.
    Een hostel beginnen klinkt goed. Eigen baas.
    Vond het trouwens erg fijn om jou te spreken!
    Zusje, bedankt weer voor je verslag en al die mooie foto's. Ik kijk uit naar je filmpjes.

    Love you, kussss

  • 11 September 2016 - 13:11

    Robin:

    Hey super woman,

    Het heeft mij 10 minuten van mijn leven gekost om het te lezen, maar het was het waard.

  • 11 September 2016 - 13:48

    Pa:

    Mooi verhaal weer en herinneringen om nooit te vergeten.

  • 13 September 2016 - 12:55

    Anita:

    hanneke een geweldig verhaal Heerlijk te lezen dat het je goed gaat en dat je volop geniet Je bent een spontane meid die tegen iedereen kletst
    maar luister naar je lichaam als het aangeeft dat het moei is en rust uit anders ga je een keer door je knieen en je hebt tijd genoeg
    dikke kus van je moeder

  • 14 September 2016 - 22:01

    Gido:

    Lekker bezig weer! Je verhaal is lekker net zo chaotisch als het verkeer daar dus mooie indruk van je trip xD En over minder dan 48 uur zien we elkaar weer! Gek idee nu nog even eigenlijk maar zeker zin in. Leuke avonturen beleven, lekker scooter rijden door prachtige landschappen en genieten van het leven =D
    Ach en goeie kans dat je mij eerder ziet dan dit berichtje ^^ tot snel!! Cheers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 63358

Voorgaande reizen:

15 December 2012 - 14 April 2013

Oostenrijk

30 Augustus 2011 - 13 September 2011

Bali

29 September 2010 - 30 November -0001

Backpack time!

Landen bezocht: